Zastanawiasz się jak napisać umowę o pracę oraz jakie paragrafy są absolutnie niezbędne w tego rodzaju dokumencie? Ten artykuł zawiera praktyczną, a jednocześnie krótką instrukcję, która przeprowadzi Cię przez kolejne kroki.

Pisanie umowy o pracę

Zanim weźmiesz się do tej czynności, warto abyś określił, jaki typ umowy o pracę ma obowiązywać między Tobą a pracownikiem. W Polsce wyróżnia się trzy rodzaje: 

  1. umowę o pracę na okres próbny (tj. umowa na 3 miesiące, zazwyczaj proponowana nowym pracownikom),

  2. umowę o pracę na czas określony (tj. umowa na nie więcej niż 33 miesiące, często podpisywana na rok lub dwa lata; bardzo popularny typ umów na zastępstwo).

  3. umowę o pracę na czas nieokreślony (tj. nie zawiera daty wygaśnięcia, należy ją rozwiązać, jeżeli postanowicie się rozstać z pracownikiem).

 

Co więcej, zastanów się czy wzór umowy o pracę z jakiejś sprawdzonej strony internetowej nie pomoże Ci w zadaniu. W ten sposób najważniejsze sekcje będziesz mieć już przygotowane. Zawsze możesz samodzielnie dopisać dodatkowe ustalenia.

Co musi zawierać umowa o pracę?

Każda umowa o pracę musi koniecznie zawierać dane stron zawierających umowę. Zwyczajowo w pierwszym paragrafie wpisuje się nazwę stanowiska oraz wzmiankę, że wykaz obowiązków na danym stanowisku stanowi załącznik do umowy. Drugi paragraf zawiera formułę, że niniejsza umowa zobowiązuje pracownika do wykonywania pracy, a pracodawcę do płacenia pracownikowi wynagrodzenia, dzień rozpoczęcia pracy oraz miejsce wykonywania obowiązków służbowych. Należy tam też nadmienić czy praca ma być na pełen etat czy niepełny.

 

W trzecim paragrafie umowy o pracę podaje się wysokość wynagrodzenia brutto. Z kolei czwarty poświęca się ustaleniom o zakazie prowadzenia konkurencyjnej działalności oraz obowiązku zachowania tajemnicy służbowej. Piąty, ostatni paragraf to standardowy zapis informujący, że umowę sporządzono na piśmie, w dwóch egzemplarzach i mają do niej zastosowanie przepisy Kodeksu pracy.

Instrukcja jak napisać umowę o pracę - 8 kroków

  1. Zacznij od określenia jaką umowę o pracę chcesz stworzyć - umowę na okres próbny, czas określony czy nieokreślony?

  2. Pobierz rzetelnie przygotowany przez prawników szablon, który możesz edytować. Wzór umowy o pracę znajdziesz na: https://poradydlafirm.pracuj.pl/wzor-umowy-o-prace-i-porady-jak-ja-napisac/

  3. W prawym górnym rogu dokumentu wpisz miasto oraz datę.

  4. Uzupełnij dane pracodawcy oraz pracownika.

  5. Wpisz nazwę stanowiska na jakim zatrudniony ma być pracownik.

  6. Uzupełnij informacje o dniu rozpoczęcia pracy i miejscu jej wykonywania.

  7. Napisz w jakim wymiarze czasu pracy nowy pracownik ma dla Ciebie pracować.

  8. Określ wysokość wynagrodzenia za pracę brutto.
     

Materiały partnera

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj

Akceptuję
Akceptując cookies, wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych.Administratorem danych osobowych użytkowników strony: https://www.nowiny.gliwice.pl są „Nowiny Gliwickie” Spółka z o.o. zwanym dalej NG.

Każda osoba fizyczna ma prawo do pozyskania informacji, czy i jakie jej dane są przetwarzane przez NG (https://www.nowiny.gliwice.pl/polityka-prywatnosci),jak również ma prawo dostępu do swoich danych oraz żądania ich sprostowania, usunięcia lubograniczenia przetwarzania. Nadto osoba ta ma prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do ich przenoszenia oraz cofnięcia udzielonej zgody, które będzie skutkować w momencie otrzymania przez NG stosownego oświadczenia.Mają Państwo prawo dostępu do swoich danych, kontaktując się z Administratorem Danych Osobowych NG poprzez adres e-mail rodo@nowiny.gliwice.pl lub za pomocą formularza kontaktowego nastronie: https://www.nowiny.gliwice.pl/redakcja-kontakt"