Z pomysłem na taką strefę zgłosiły się do Rady Dzielnicy Rowerowe Gliwice. - Jesteśmy zadowoleni z takiej oddolnej inicjatywy, ale chcieliśmy też poznać zdanie mieszkańców w tej kwestii, dlatego przeprowadziliśmy coś na kształt konsultacji, pytając czy taka strefa jest w dzielnicy potrzeba – mówi Michał Byrczek, przewodniczący Rady Dzielnicy Zatorze. I dodaje, że już od dawna trwa dyskusja nad poprawą bezpieczeństwa w dzielnicy. Co do konsultacji, przeważały pozytywne opinie. - Taka też będzie nasza rekomendacja – dodaje Byrczek.

Czy strefa obejmowałaby wszystkie ulice w dzielnicy? - Nie do końca, bo nawet gdyby nie znalazły się w niej przelotowe ulice – Chorzowska, Poniatowskiego, Lipowa, Opolska, dotyczyła by tych, znajdujących się pomiędzy nimi. Te uliczki są wąskie, jest na nich dużo samochodów, znajdują się w okolicach szkół. Jeśli więc ktoś będzie chciał przejechać z jednego końca Zatorza na drugie może nawet nie zauważyć, że pojawiła się tu strefa Tempo 30 – wyjaśnia Tomasz Herud, prezes stowarzyszenia Rowerowe Gliwice.

Ostateczną decyzję podejmie Zarząd Dróg Miejskich, który w tym roku planuje dość sporo inwestycji związanych z wyniesionymi przejściami dla pieszych czy wyniesionymi skrzyżowaniami. Część z nich będzie właśnie na Zatorzu, co dobrze współgra z pomysłem na Strefę Tempo 30. - Trzy wyniesione przejścia będą zlokalizowane na Okrzei, przy szkołach, a my chcemy, żeby tę ulicę objąć strefą Tempo 30 - tłumaczy prezes stowarzyszenia Rowerowe Gliwice.

Dlaczego właśnie Strefa Tempo 30? To jedna z metod tzw. uspokojenia ruchu kołowego w miastach, w miejscach szczególnie niebezpiecznych dla pieszych. W strefie Tempo 30 obowiązuje ograniczenie prędkości pojazdów do 30 km/godz., zmniejszenie prędkości wymusza się m.in. trwałymi elementami umieszczanymi bezpośrednio na drodze. - Wiele uliczek na Zatorzu już jest objętych jakimiś graniczeniami, więc w dzielnicy panuje chaos, bo obowiązują różne prędkości: 50, 30 i 20 - mówi Herud.

 

W Gliwicach jest dość sporo tak uporządkowanych stref, ZDM wdraża je systematycznie. W 2022 roku porządkowane pod tym kątem były na przykład Łabędy.

 

Rowerowe Gliwice chcą obszar Zatorza podzielić na trzy kwartały. Na głównych ulicach będzie obowiązywać prędkość 50 km / h – to min. Chorzowska i Poniatowskiego, na pozostałych – 30 km/h. - Chcemy to po prostu uporządkować i stworzyć spójne zasady - dodaje Herud.

Pojęcie strefa Tempo 30 nie jest nowe. Pierwszy miastem w Europie było niemieckie Buxtehunde, które w już w 1983 roku ograniczyło w ten sposób prędkość pojazdów na swoich ulicach, by zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem pieszych. Taka prędkość bowiem znacznie skraca długość drogi hamowania i piesi są bardziej bezpieczni. Po wprowadzeniu kilka lat później takiego rozwiązania w Londynie zmniejszono liczbę wypadków na miejskich ulicach o ponad 40%.

Pierwszym miastem w Polsce, które zdecydowało się w 2010 roku na wprowadzenie stref Tempo 30 był Gdańsk. Dzisiaj strefą Temp 30 objętych jest ponad 60% ulic w mieście. Warszawa docelowo planuje strefą Tempo 30 objąć 2/3 sieci drogowej. Miejscowe ograniczenie prędkości pojazdów do 30 km/godz. występuje na wielu drogach i ulicach w Polsce, ale oficjalne strefy Tempo 30 mają: Gdańsk (Trójmiasto), Warszawa, Katowice, Kraków, Wrocław, Łódź i Poznań. Wprowadzanie stref Tempo 30 to element planowej strategii miast, której celem jest zwiększenie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.

Małgorzata Lichecka
 

Galeria

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj

Akceptuję
Akceptując cookies, wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych.Administratorem danych osobowych użytkowników strony: https://www.nowiny.gliwice.pl są „Nowiny Gliwickie” Spółka z o.o. zwanym dalej NG.

Każda osoba fizyczna ma prawo do pozyskania informacji, czy i jakie jej dane są przetwarzane przez NG (https://www.nowiny.gliwice.pl/polityka-prywatnosci),jak również ma prawo dostępu do swoich danych oraz żądania ich sprostowania, usunięcia lubograniczenia przetwarzania. Nadto osoba ta ma prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do ich przenoszenia oraz cofnięcia udzielonej zgody, które będzie skutkować w momencie otrzymania przez NG stosownego oświadczenia.Mają Państwo prawo dostępu do swoich danych, kontaktując się z Administratorem Danych Osobowych NG poprzez adres e-mail rodo@nowiny.gliwice.pl lub za pomocą formularza kontaktowego nastronie: https://www.nowiny.gliwice.pl/redakcja-kontakt"