Ponad 280 gości i 46 wolontariuszy – licealistów. Nauka samodzielności i odpowiedzialności dla uczniów, przydatna wiedza i ciekawe warsztaty dla rodziców. Za nami konferencja przygotowana przez gliwickie Towarzystwo Oświatowe Filomata. Była edukacja na najwyższym poziomie, chwilami wzruszająca, refleksyjna, ale i wesoła, zabarwiona zabawnymi anegdotkami czy żartami. 
                      
Pod koniec marca Gliwice stały się miejscem ważnej ogólnopolskiej konferencji pod nazwą „Jestem Rodzicem – Wybieram Empatię. Korzenie i skrzydła – jak wychować szczęśliwego człowieka?”, zorganizowanej przez Towarzystwo Oświatowe Filomata, wspierane przez Zespół Szkół Filomata w Gliwicach. 

Uczestnicy – przede wszystkim rodzice brali udział w prowadzonych przez specjalistów wykładach oraz warsztatach. Na konferencji nie zabrakło także przedstawicieli władz oświatowych oraz partnerów wydarzenia.

Oto cel, jaki przyświecał organizatorom: wyposażyć rodziców i opiekunów w merytoryczną wiedzę na temat tego, jak wspierać dziecko od wczesnego dzieciństwa po wczesną młodość. Poza tym – jak stworzyć w rodzinie dobre warunki do budowania poczucia własnej wartości, empatii, rozwoju mózgu i motywacji wewnętrznej, uczenia się i poznawania świata, wreszcie – jak dogadać się z własnym dzieckiem czy wyjść zwycięsko z sytuacji kryzysowej. Dorośli uświadomili też sobie, na co ich pociechy mogą trafić w internecie.  

Ważnym punktem konferencji była emisja filmów, na których przedszkolaki i nastolatkowie opowiadali rodzicom o swoich potrzebach. Przekazali im ważną wiadomość: „Istniejemy i niezależnie od wieku potrzebujemy waszej uwagi, wsparcia, empatii”. Dzieci zaczynały od słów: „Chcę, aby moi rodzice wiedzieli, że...”  - tu z niejednego rodzicielskiego oka popłynęła łza...

Mottem konferencji były słowa polskiego psychologa Wojciecha Eichelbergera – warte zacytowania: 

„Rodzice są jak ogrodnicy, którzy kupują nasiona. Tyle że w przypadku dzieci nie ma takich torebeczek, gdzie widać, co z każdego nasionka wyrośnie i instrukcji, jak się o to nasionko troszczyć. Wszystko jest wymieszane, wsadza się rękę do worka i bierze, co popadnie. Gdy rodzice zaczynają hodować swoje nasionko, to mogą mieć marzenie, by wyrósł z niego dąb. Ale może się okazać, że zasadzili bratek. I wtedy rodzic, który się uprze przy dębie, będzie próbował z bratka zrobić dąb. A w rezultacie nie będzie ani dębu, ani bratka. Wyhoduje jakąś hybrydę, coś bardzo nieszczęśliwego. I skrzywdzi to nasienie. Mądry rodzic w takiej sytuacji dowie się, jak hodować bratki i zrobi wszystko, aby jego bratek był jak najbardziej udany”.

W związku z towarzyszącą konferencji ideą uczestnicy otrzymali sympatyczny i jakże wymowny prezent od partnera wydarzenia - firmy Florabit. Była to sadzonka z imieniem ich dziecka. Pojawiła się też specjalna publikacja – artykuły prelegentów na temat prezentowanych podczas wykładów zagadnień. 

W organizację konferencji włączyli się i sami rodzicie – ci, których dzieci są uczniami Filomaty, upiekli pyszne ciasta, z intencją „od rodziców dla rodziców”.

- Wierzymy, że to wydarzenie ma ogromny sens dla współczesnej edukacji – powiedziały po konferencji jej organizatorki, Elżbieta Więcław i Iwona Guzicka, założycielki Zespołu Szkół Filomata. - W naszym przekonaniu nie ma dobrej edukacji bez rodziców. To oni są pierwszymi i najważniejszymi wychowawcami swojego dziecka. Im więcej mają świadomości, tym bardziej są w stanie współdziałać ze szkołą. A naszym celem jest pomaganie młodym ludziom w odnajdowaniu swojej indywidualności, w stawianiu się szczęśliwym, spełnionym człowiekiem, który rozumie siebie i innych ludzi.

Wykłady, prowadzone przez doświadczonych prelegentów i specjalistów, dotyczyły psychologii rozwojowej (w „pigułce” podano to, co każdy rodzic wiedzieć powinien), siły neurobiologicznej różnorodności (wyjaśniono, jak rodzice mogą skutecznie wspierać swoje pociechy), siły empatii w budowaniu relacji, pomocy i sobie, i dziecku w świadomej walce ze stresem, przyczyn kryzysu dzieci i młodzieży (uczono, jak takie sytuacje rozpoznawać oraz jak młodego człowieka w kryzysie wspierać), bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni. 

Warsztaty z kolei (było ich dziesięć) dotyczyły budowania relacji w rodzinie, radzenia sobie z dziecięcą złością, wychowywania syna w emocjonalnej równowadze, minimediacji między dziećmi, pomocy w nauce, bezpieczeństwa w internecie. Było także o ojcowskich relacjach, kryzysie, stresie.    

Wśród prelegentów: Joanna Berendt z Warszawy – trenerka, coach, mediatorka, zainicjowała utworzenie pierwszych w Polsce studiów podyplomowych z Porozumienia bez Przemocy na Collegium Civitas, gdzie prowadzi zajęcia; Tomasz Bilicki z Łodzi - pedagog, terapeuta, interwent kryzysowy, prowadzi konsultacje, terapię i interwencję kryzysową dla nastolatków; Stanisław Bobula z Krakowa - psycholog, edukator i coach, prowadzi szkolenia dla nauczycieli, psychologów i pedagogów, autor książek o ADHD; Marek Bulwicki z Gliwic - psychoterapeuta i trener rozwoju osobowości, finansista, manager, doradca biznesowy, twórca marki Filary Wzrostu; Katarzyna Dworaczyk z Poznania - trenerka, mediatorka, terapeutka, stworzyła metodę SNO rozwiązywania konfliktów z i między dziećmi, współpracuje z przedszkolami, szkołami i instytucjami w całej Polsce; Marek Kaczmarzyk z Katowic - biolog, neurodydaktyk, autor podręczników i programów szkolnych, kierownik Pracowni Dydaktyki Biologii na Uniwersytecie Śląskim; Katarzyna Kudyba z Krakowa - pedagog, psycholog z doświadczeniem trenerskim w profilaktyce uzależnień; Jagoda Sikora z  Katowic – psycholog, pracownik naukowy w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Śląskiego; Monika Szczepanik z Katowic - trenerka, nauczycielka, prowadzi warsztaty dla edukacji, biznesu i organizacji pozarządowych; Małgorzata Taraszkiewicz z Warszawy - psycholog edukacyjny, neurometodyk, autorka i współautorka ponad 40 poradników edukacyjnych dla nauczycieli, uczniów i rodziców; Grzegorz Więcław z Gliwic - absolwent psychologii oraz psychologii sportu i aktywności fizycznej na uniwersytetach europejskich, swoje międzynarodowe doświadczenia wykorzystuje w pracy z uczniami, nauczycielami i sportowcami, współpracuje m.in. z reprezentacją Polski w rugby na wózkach oraz Akademią Piasta Gliwice.

Miły akcent miał miejsce po wykładzie Joanny Berendt – dyrekcja Szkoły Podstawowej Filomata przekazała prelegentce książkę wydaną przez Forum Gliwice w ramach konkursu „Opowiadamy. Malujemy. Pomagamy!”. Spośród wszystkich nadesłanych na niego tekstów wybrano 12 najlepszych. Dwa opowiadania są autorstwa klasy 3A SP Filomata, a spośród 12 ilustracji sześć wykonali uczniowie klasy 1A, 1B i 3A, dla których inspiracją stały się właśnie działania pani Joanny. 


Opinie niektórych uczestników konferencji:

Iwona
Dziękuję za przypomnienie, że każdy z nas jest inny i każdy ma prawo do swoich słabości i problemów. To tylko empatia innych ludzi decyduje, jak sobie z nimi radzimy. Dziękuję za wspaniałą konferencję, dzięki której można stać się lepszym człowiekiem dla siebie i dla innych! Dziękuję, że mogłam być z Wami!

Zbigniew
Jedno z najlepszych wydarzeń, w jakich brałem udział, zarówno pod kątem poruszanych kwestii oraz merytoryki, jak i od strony organizacyjnej. Przekazana rodzicom wiedza, w mojej ocenie, bezcenna. Wyrazy uznania dla zaangażowanych w przygotowanie wydarzenia, dzięki Wam wszystkim i każdemu z osobna powstało naprawdę coś fajnego i bezcennego. Życzyłbym sobie, aby tego rodzaju konferencje na stałe wpisały się w kalendarz. Jeszcze raz wyrazy uznania i dziękuję, że mogłem wziąć udział w czymś, co z pewnością będzie miało wpływ na jeszcze lepsze wychowywanie mojego Dziecka.

Beata
Konferencja była dla mnie cudownym spotkaniem z ludźmi pełnymi pasji i wiedzy. Radosne jest to, że sala wykładowa była pełna i bardzo dużo osób skorzystało z wykładów czy warsztatów. To bardzo optymistyczne, że budzi się nowa świadomość rodziców. Wszystkim uczestnikom życzę, aby codziennie udawało się uwierzyć w dobro schowane we wnętrzu naszych kompetentnych dzieci. Jestem pełna wdzięczności, że mogłam uczestniczyć w tak potrzebnym nam wszystkim wydarzeniu. Dziękuję wszystkim osobom, które tak pięknie zorganizowały spotkanie.

Małgorzata 
Moim zdaniem ta konferencja jest pierwszym krokiem (wspaniałym zresztą) ku zmianie na lepsze edukacji. Jestem pewna, że zmiany w szkole są możliwe tylko w dobrej współpracy z rodzicami, a ich rola BEZCENNA! W tradycyjnym ujęciu w szkole rodzice są „przedłużeniem” dziecka - nie mają swojej tożsamości, zdania, wpływu na to, co się dzieje z ich dzieckiem w szkole. Utrwala to kryzys i walkę ze sobą. Warto z tym skończyć raz na zawsze. (…) Razem pozmieniajmy, co się da, żeby było dobrze! Filomacie się udaje, więc... to możliwe! (...)

Galeria

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj