Jeszcze nie opadły emocje po wyróżnieniu publikacji "Żeliwo. Odlewnictwo
artystyczne w dawnych Gliwicach (1796–1945)" w Konkursie na Wydarzenie
Muzealne Roku Sybilla, a Muzeum w Gliwicach znów znalazło się w gronie
najlepszych.
24 maja w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu odbyła się uroczystość wręczenia Nagród Marszałka Województwa Śląskiego za Wydarzenie Muzealne Roku. Honoruje się nimi najwybitniejsze przedsięwzięcia z zakresu działalności muzealnej w regionie. Zdobyć je można w czterech kategoriach: wystawy, publikacje książkowe, dokonania z zakresu inicjatyw edukacyjnych i dokonania z zakresu konserwacji. W tym roku Muzeum w Gliwicach zatriumfowało dwukrotnie. W kategorii publikacja główną nagrodę przyznano książce "Żeliwo. Odlewnictwo artystyczne w dawnych Gliwicach (1796–1945)". W kategorii inicjatyw edukacyjnych główną nagrodę otrzymał projekt "Mały muzealnik". Z rąk przewodniczącego kapituły konkursu, członka zarządu sejmiku śląskiego Henryka Mercika nagrody odebrali: Anna Kwiecień – autorka "Żeliwa…", Ewa Chudyba – autorka projektu "Mały muzealnik" oraz Grzegorz Krawczyk – dyrektor Muzeum w Gliwicach. Po raz pierwszy od 2012 roku, kiedy to główne nagrody w konkursie przyznano publikacji "Historia miasta Gliwice" i wystawie "Rynek – centrum średniowiecznego i nowożytnego miasta" gliwicka instytucja kultury może znów świętować podwójne zwycięstwo.
Publikacja "Żeliwo. Odlewnictwo artystyczne w dawnych Gliwicach (1796–1945)" jest obszernym komentarzem do wystawy stałej "Słusznie słyną dziś Gliwice…", znajdującej się w Oddziale Odlewnictwa Artystycznego, gdzie eksponowane są bogate zbiory Muzeum w Gliwicach. Książka znacząco przekracza i poszerza wątki tematyczne prezentowanie na wystawie, na której zobaczyć można unikatowe na skalę europejską obiekty żeliwne – ze szczególnym uwzględnieniem galanterii żeliwnej. Zajdziemy w niej również bogaty materiał ikonograficzny oraz specjalistyczne komentarze – w formie aneksów, m.in. na temat historii odlewnictwa artystycznego w Gliwicach, rozwoju przemysłu w XIX wieku, rewolucyjnej roli żeliwa, ale również historii samego regionu i miasta, co piękno żeliwnych odlewów pozwoli wpisać w horyzont epoki i ująć w szerokim kontekście politycznym, społecznym i ideowym.
– Jestem historykiem sztuki i muzealnikiem, więc aby zapewnić tak różnorodne spojrzenie na temat dawnego odlewnictwa gliwickiego, poprosiłam dodatkowo o współpracę specjalistów z różnych dziedzin nauki – odlewników, metaloznawców, historyków oraz innych historyków sztuki i architektury. Wynikiem tej współpracy są krótkie, zróżnicowane tematycznie aneksy, zamieszczone w książce. Dodatkowo, dzięki współpracy z Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, po raz pierwszy opublikowano w tak dużej ilości bogaty materiał archiwalny w postaci reprodukcji dziewiętnastowiecznych planów i rysunków odlewni gliwickiej, co wzbudzi zapewne entuzjazm miłośników historii przemysłu na Śląsku, zainteresowanych zagadnieniami technicznymi. Książka jest opracowaniem dwujęzycznym – wszystkie teksty, podpisy, aneksy zostały przetłumaczone na język angielski, co być może sprawi, że zostanie zauważona nie tylko na Śląsku i w Polsce, ale także poza granicami kraju. Mamy nadzieję, że przyczyni się do promocji Gliwic jako współczesnego, nowoczesnego miasta, którego tożsamość została wzmocniona przez tradycję, pamięć o historii przemysłu gliwickiego, zwłaszcza jego dwóch wiodących gałęzi – hutnictwa i górnictwa, przywoływaną poprzez zachowane zabytki kultury materialnej, jakimi są między innymi gliwickie odlewy artystyczne – mówi Anna Kwiecień.
Mały muzealnik to cykl spotkań edukacyjnych dla grup przedszkolnych i szkolnych oraz rodziców z dziećmi oparty o wydany przez gliwickie muzeum komiks "Skąd się biorą zabytki?" Publikacja to pierwszy komiks edukacyjny opowiadający nie tylko o codziennej pracy muzealników, ale przede wszystkim o tym, jaką drogę musi przebyć każdy zabytek, zanim zostanie wpisany do muzealnego inwentarza i zaprezentowany na wystawie. Celem cyklu jest przybliżenie najmłodszym roli, jaką w społeczności i na jej rzecz pełni muzeum, a także ukazanie go jako miejsca, w którym badając i zachowując przeszłość łączą swoje wysiłki przedstawiciele wielu dziedzin nauki. W części warsztatowej poszczególnych spotkań najmłodsi wcielają się w rolę historyków, etnografów, archeologów czy konserwatorów, realizując zadania, które pozwalają im poznać specyfikę pracy muzealników związanych z poszczególnymi działami instytucji.
-"Mały muzealnik” dedykowany jest muzeum – ludziom, którzy je tworzą, zabytkom, a przede wszystkim tym, dla których zostało powołane – odbiorcom, i to najmłodszym. Jego celem – poza zapoznaniem dzieci z vademecum wiedzy o muzealnictwie – było oswojenie ich z tą szacowną instytucją, nauczenie, że muzeum to rezerwuar wiedzy i inspiracji, z którego można (i należy)czerpać. Muzeum żyje dzięki ludziom, którzy chcą z niego korzystać i do niego przychodzić. Dlatego edukacja to coraz istotniejszy aspekt jego działalności. Dziękuję wszystkim, którzy zaangażowali się w realizację projektu „Mały muzealnik”, a szczególnie Grzegorzowi Krawczykowi, inicjatorowi powstania komiksu „Skąd się biorą zabytki” i Sarze Dudzie, która prowadzi zajęcia i współuczestniczy w ich przygotowaniu. Dziękuję także Marcinowi Gołaszewskiemu i Tomaszowi Kokottowi za wsparcie w przygotowaniu materiałów graficznych do części warsztatowej zajęć – powiedziała Ewa Chudyba, autorka projektu „Mały muzealnik”, a także wyróżnionych wcześniej projektów „Nadaj sobie formę”, „Kibicujemy emocjom”, „Jak dziecko do obrazu”.
W ostatnich latach przedsięwzięcia muzeum – szczególnie te na polu wydawniczym – cieszą się nieustającym uznaniem kapituły konkursu marszałkowskiego.W 2017 roku główną nagrodę przyznano publikacji „Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978–1990” z esejem Wojciecha Nowickiego, w 2016 roku – książce „Przemysł Górnego Śląska na dawnej fotografii (do 1945 r.) ze zbiorów Muzeum w Gliwicach. T. 1. Górnictwo” autorstwa Damiana Recława, w 2014 roku główna nagroda w kategorii publikacja trafiła do gliwickiego Muzeum za projekt wydawniczy „Blandowski” – obejmujący dwa albumy i katalog poświęcone postaci gliwickiego naturalisty, eksploratora i fotografa. W 2012 roku – Nagrodę Marszałka Muzeum w Gliwicach otrzymało za książkę „Historia miasta Gliwice” Benno Nietschego w tłumaczeniu Sebastiana Rosenbauma.
Również działalność edukacyjna podejmowana w ciągu ostatnich siedmiu lat jest zauważana i doceniana przez kapitułę. Wyróżnienie zdobyły projekty edukacyjne „MEMO” (2011 r.), „Nadaj sobie formę” (2013 r.) i „Kibicujemy emocjom” (2014 r.). W 2015 roku główną nagrodą marszałek uhonorował „Chłopca z Gliwic” – złożonego z kilku powiązanych ze sobą przedsięwzięć, dla których punktem wyjścia było przedstawienie teatralne wystawiane w muzeum. W 2016 roku wyróżniono kolejny projekt edukacyjny –„Jak dziecko do obrazu”. - Nie należy także zapominać o nagrodach i wyróżnieniach dla realizowanych przez nasze muzeum wystaw (2012 r.) i przedsięwzięć z zakresu konserwacji (2013 r.). Oczywiście nagrody nie są po to, by je wyliczać, gromadzić i trzymać w szufladzie, ale ich przywołanie może posłużyć jako odzwierciedlenie i potwierdzenie konsekwentnej linii programowej, którą realizujemy, starając się tworzyć instytucję jak najbardziej otwartą, maksymalnie dostępną dla odbiorcy i nastawioną na to, by dzielić się swoimi bogatymi zasobami. Jestem dumny, że wybrany przez nas kierunek i jakość naszych działań jest zauważana i doceniana – powiedział Grzegorz Krawczyk, dyrektor Muzeum w Gliwicach.
Publikacja "Żeliwo. Odlewnictwo artystyczne w dawnych Gliwicach (1796–1945)" jest obszernym komentarzem do wystawy stałej "Słusznie słyną dziś Gliwice…", znajdującej się w Oddziale Odlewnictwa Artystycznego, gdzie eksponowane są bogate zbiory Muzeum w Gliwicach. Książka znacząco przekracza i poszerza wątki tematyczne prezentowanie na wystawie, na której zobaczyć można unikatowe na skalę europejską obiekty żeliwne – ze szczególnym uwzględnieniem galanterii żeliwnej. Zajdziemy w niej również bogaty materiał ikonograficzny oraz specjalistyczne komentarze – w formie aneksów, m.in. na temat historii odlewnictwa artystycznego w Gliwicach, rozwoju przemysłu w XIX wieku, rewolucyjnej roli żeliwa, ale również historii samego regionu i miasta, co piękno żeliwnych odlewów pozwoli wpisać w horyzont epoki i ująć w szerokim kontekście politycznym, społecznym i ideowym.
– Jestem historykiem sztuki i muzealnikiem, więc aby zapewnić tak różnorodne spojrzenie na temat dawnego odlewnictwa gliwickiego, poprosiłam dodatkowo o współpracę specjalistów z różnych dziedzin nauki – odlewników, metaloznawców, historyków oraz innych historyków sztuki i architektury. Wynikiem tej współpracy są krótkie, zróżnicowane tematycznie aneksy, zamieszczone w książce. Dodatkowo, dzięki współpracy z Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, po raz pierwszy opublikowano w tak dużej ilości bogaty materiał archiwalny w postaci reprodukcji dziewiętnastowiecznych planów i rysunków odlewni gliwickiej, co wzbudzi zapewne entuzjazm miłośników historii przemysłu na Śląsku, zainteresowanych zagadnieniami technicznymi. Książka jest opracowaniem dwujęzycznym – wszystkie teksty, podpisy, aneksy zostały przetłumaczone na język angielski, co być może sprawi, że zostanie zauważona nie tylko na Śląsku i w Polsce, ale także poza granicami kraju. Mamy nadzieję, że przyczyni się do promocji Gliwic jako współczesnego, nowoczesnego miasta, którego tożsamość została wzmocniona przez tradycję, pamięć o historii przemysłu gliwickiego, zwłaszcza jego dwóch wiodących gałęzi – hutnictwa i górnictwa, przywoływaną poprzez zachowane zabytki kultury materialnej, jakimi są między innymi gliwickie odlewy artystyczne – mówi Anna Kwiecień.
Mały muzealnik to cykl spotkań edukacyjnych dla grup przedszkolnych i szkolnych oraz rodziców z dziećmi oparty o wydany przez gliwickie muzeum komiks "Skąd się biorą zabytki?" Publikacja to pierwszy komiks edukacyjny opowiadający nie tylko o codziennej pracy muzealników, ale przede wszystkim o tym, jaką drogę musi przebyć każdy zabytek, zanim zostanie wpisany do muzealnego inwentarza i zaprezentowany na wystawie. Celem cyklu jest przybliżenie najmłodszym roli, jaką w społeczności i na jej rzecz pełni muzeum, a także ukazanie go jako miejsca, w którym badając i zachowując przeszłość łączą swoje wysiłki przedstawiciele wielu dziedzin nauki. W części warsztatowej poszczególnych spotkań najmłodsi wcielają się w rolę historyków, etnografów, archeologów czy konserwatorów, realizując zadania, które pozwalają im poznać specyfikę pracy muzealników związanych z poszczególnymi działami instytucji.
-"Mały muzealnik” dedykowany jest muzeum – ludziom, którzy je tworzą, zabytkom, a przede wszystkim tym, dla których zostało powołane – odbiorcom, i to najmłodszym. Jego celem – poza zapoznaniem dzieci z vademecum wiedzy o muzealnictwie – było oswojenie ich z tą szacowną instytucją, nauczenie, że muzeum to rezerwuar wiedzy i inspiracji, z którego można (i należy)czerpać. Muzeum żyje dzięki ludziom, którzy chcą z niego korzystać i do niego przychodzić. Dlatego edukacja to coraz istotniejszy aspekt jego działalności. Dziękuję wszystkim, którzy zaangażowali się w realizację projektu „Mały muzealnik”, a szczególnie Grzegorzowi Krawczykowi, inicjatorowi powstania komiksu „Skąd się biorą zabytki” i Sarze Dudzie, która prowadzi zajęcia i współuczestniczy w ich przygotowaniu. Dziękuję także Marcinowi Gołaszewskiemu i Tomaszowi Kokottowi za wsparcie w przygotowaniu materiałów graficznych do części warsztatowej zajęć – powiedziała Ewa Chudyba, autorka projektu „Mały muzealnik”, a także wyróżnionych wcześniej projektów „Nadaj sobie formę”, „Kibicujemy emocjom”, „Jak dziecko do obrazu”.
Komentarze (0) Skomentuj