Część obwodnicowej drogi od ul. Rybnickiej do Daszyńskiego wybuduje konsorcjum firm Eurovia oraz PRUiM Gliwice. Budowa powinna się rozpocząć jesienią, a zakończyć rok później. Właściwie gotowy jest już początkowy fragment południowego odcinka arterii – rondo turbinowe przy Bojkowskiej. Miasto chce przeznaczyć na inwestycję 83 mln zł.
Miasto na inwestycję przeznaczyło ponad 121 mln zł. Drogę uda się jednak wybudować za sporo mniejsze pieniądze. Najdroższa z pięciu ofert w majowym przetargu wynosiła ponad 102 mln, najtańsza – złożona przez konsorcjum Eurovia i PRUiM - 82,6 mln. Ponieważ wszystkie firmy zaproponowały jednakowy termin realizacji i okres gwarancji, o wyborze rozstrzygnęła najniższa cena.
– Podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu i rozpoczęcie robót budowlanych nastąpi po zakończeniu postępowania, tzn. po ewentualnym postępowaniu odwoławczym i kontroli prezesa zamówień publicznych. W optymistycznym wariancie może to nastąpić w czwartym kwartale bieżącego roku – poinformowała na łamach urzędowego portalu Gliwic Anna Gilner, dyrektor ZDM.
Zaplanowany odcinek stanowi fragment zachodniej obwodnicy miasta, która docelowo połączy drogę krajową nr 88 z ulicą Rybnicką. W przyszłości połączenie stanie się częścią DK 78 w nowym przebiegu na terenie Gliwic - od węzła przy ul. Tarnogórskiej, w śladzie istniejącej DK 88, dalej po ul. Okulickiego (przebudowanej i wydłużonej do Sowińskiego), od Sowińskiego do Daszyńskiego i dalej do ul. Rybnickiej. W ten sposób przejmie ruch z obecnego odcinka „krajówki”, co pozwoli odkorkować centrum.
Pierwszy etap obejmuje odcinek o długości ok. 3,2 km. Zgodnie z projektem nowa droga pobiegnie polami po wschodniej stronie zabudowań przy ul. Orkana, następnie w odległości ok. 300 m na południowy zachód od zabudowy osiedla Sikornik i południowym skrajem ogrodów działkowych przy ul. Rybnickiej.
Inwestycja zakłada również rozbudowę Rybnickiej w rejonie skrzyżowania i węzła drogowego z A4 oraz budowę skrzyżowania łącznic z Rybnicką. W ramach zadania przebudowane zostaną drogi poprzeczne: ulice Orkana i Wójtowska. Powstaną nowe skrzyżowania: z ul. Ku Dołom po zachodniej stronie, z przedłużeniem Kosów po stronie wschodniej, z przedłużeniem Biegusa, Kosów po zachodniej i z ulicą dojazdową do terenów przemysłowych. Zaplanowano również budowę chodników, ścieżek rowerowych i dwóch zatok – wag samochodowych oraz postawienie ekranów akustycznych.
Obwodnica będzie miała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. Wyjątkiem skrzyżowania z ulicami Daszyńskiego i Rybnicką, gdzie przewidziano dwie jezdnie. W przyszłości takie rozwiązanie umożliwi, na skrzyżowaniu obwodnicy z ul. Rybnicką, budowę węzła typu karo. Na skrzyżowaniach z drogami poprzecznymi powstanie dodatkowy pas ruchu (lewoskręt).
Obwodnica posiadać będzie oświetlenie uliczne, urządzenia ITS (tablice zmiennej treści), stację meteorologiczną. W celu ochrony korytarza ekologicznego (dolina potoku Doa) zaplanowano estakadę składającą się z dwóch przęseł o rozpiętości 32 m. Wzdłuż jezdni głównej zaprojektowano tzw. drogi serwisowo-gospodarcze, z których skorzystają również rowerzyści.
Połączenie powstanie w dużej mierze za środki zewnętrzne. Miasto na budowę zachodniej części obwodnicy pozyskało 116 mln zł z unijnej kasy, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość budowy całego zachodniego odcinka oszacowano na 152 mln.
Zachodni odcinek stanie się kolejnym z elementów miejskiej obwodnicy. Właśnie końca dobiegła, rozpoczęta jesienią ubiegłego roku, budowa ronda turbinowego w rejonie ul. Bojkowskiej, które stanowi wstęp do realizacji południowego odcinka obwodnicy (Rybnicka – Pszczyńska). Pod znakiem zapytania wciąż natomiast pozostaje budowa odcinka przy ul. Sowińskiego, którą wstrzymują protesty mieszkańców.
Oddanie nowej drogi od Daszyńskiego do Rybnickiej planowane jest na październik - listopad przyszłego roku.
Adam Pikul
Komentarze (0) Skomentuj