Część obwodnicowej drogi od ul. Rybnickiej do Daszyńskiego wybuduje konsorcjum firm Eurovia oraz PRUiM Gliwice. Budowa powinna się rozpocząć  jesienią, a zakończyć rok później. Właściwie gotowy jest już początkowy fragment południowego odcinka arterii – rondo turbinowe przy Bojkowskiej. Miasto chce przeznaczyć na inwestycję 83 mln zł.

Część obwodnicowej drogi od ul. Rybnickiej do Daszyńskiego wybuduje konsorcjum firm Eurovia oraz PRUiM Gliwice. Budowa powinna się rozpocząć  jesienią, a zakończyć rok później. Właściwie gotowy jest już początkowy fragment południowego odcinka arterii – rondo turbinowe przy Bojkowskiej. Miasto chce przeznaczyć na inwestycję 83 mln zł.

Miasto na inwestycję przeznaczyło ponad 121 mln zł. Drogę uda się jednak wybudować za sporo mniejsze pieniądze. Najdroższa z pięciu ofert w majowym przetargu wynosiła ponad 102 mln, najtańsza – złożona przez konsorcjum Eurovia i PRUiM - 82,6 mln. Ponieważ wszystkie firmy zaproponowały jednakowy termin realizacji i okres gwarancji, o wyborze rozstrzygnęła najniższa cena. 

– Podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu i rozpoczęcie robót budowlanych nastąpi po zakończeniu postępowania, tzn. po ewentualnym postępowaniu odwoławczym i kontroli prezesa zamówień publicznych. W optymistycznym wariancie może to nastąpić w czwartym kwartale bieżącego roku – poinformowała na łamach urzędowego portalu Gliwic Anna Gilner, dyrektor ZDM.

Zaplanowany odcinek stanowi fragment zachodniej obwodnicy miasta, która docelowo połączy  drogę krajową nr 88 z ulicą Rybnicką. W przyszłości połączenie stanie się częścią DK 78 w nowym przebiegu na terenie  Gliwic - od węzła przy ul. Tarnogórskiej, w śladzie istniejącej DK 88, dalej po ul. Okulickiego (przebudowanej i wydłużonej do Sowińskiego), od Sowińskiego do Daszyńskiego i dalej do ul. Rybnickiej. W ten sposób przejmie ruch z obecnego odcinka „krajówki”, co pozwoli odkorkować centrum. 

Pierwszy etap obejmuje odcinek o długości ok. 3,2 km. Zgodnie z projektem nowa droga pobiegnie polami po wschodniej stronie zabudowań przy ul. Orkana, następnie w odległości ok. 300 m na południowy zachód od zabudowy osiedla Sikornik i południowym skrajem ogrodów działkowych przy ul. Rybnickiej.

Inwestycja zakłada również rozbudowę Rybnickiej w rejonie skrzyżowania i węzła drogowego z A4 oraz budowę skrzyżowania łącznic z Rybnicką. W ramach zadania  przebudowane zostaną drogi poprzeczne: ulice Orkana i Wójtowska. Powstaną nowe skrzyżowania: z ul. Ku Dołom po zachodniej stronie, z przedłużeniem Kosów po stronie wschodniej, z przedłużeniem Biegusa, Kosów po zachodniej i z ulicą dojazdową do terenów przemysłowych. Zaplanowano również budowę chodników, ścieżek rowerowych i dwóch zatok – wag samochodowych oraz postawienie ekranów akustycznych.   

Obwodnica będzie miała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. Wyjątkiem  skrzyżowania z ulicami Daszyńskiego i Rybnicką, gdzie przewidziano dwie jezdnie.  W przyszłości takie rozwiązanie umożliwi, na skrzyżowaniu obwodnicy z ul. Rybnicką, budowę węzła typu karo. Na skrzyżowaniach z drogami poprzecznymi powstanie dodatkowy pas ruchu (lewoskręt).  

Obwodnica posiadać będzie oświetlenie uliczne, urządzenia ITS (tablice zmiennej treści), stację meteorologiczną. W celu ochrony korytarza ekologicznego (dolina potoku Doa) zaplanowano estakadę składającą się z dwóch przęseł o rozpiętości 32 m. Wzdłuż jezdni głównej zaprojektowano tzw. drogi serwisowo-gospodarcze, z których skorzystają również rowerzyści.

Połączenie powstanie w dużej mierze za środki zewnętrzne. Miasto na budowę zachodniej części obwodnicy pozyskało 116 mln zł z unijnej kasy, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość budowy całego zachodniego odcinka oszacowano na 152 mln. 

Zachodni odcinek stanie się kolejnym z elementów miejskiej obwodnicy. Właśnie końca dobiegła, rozpoczęta jesienią ubiegłego roku, budowa ronda turbinowego w rejonie ul. Bojkowskiej, które stanowi wstęp do realizacji południowego odcinka obwodnicy (Rybnicka – Pszczyńska). Pod znakiem zapytania wciąż natomiast pozostaje budowa odcinka przy ul. Sowińskiego, którą wstrzymują protesty mieszkańców. 

Oddanie nowej drogi od Daszyńskiego do Rybnickiej planowane jest na październik - listopad przyszłego roku.  

Adam Pikul  




wstecz

Komentarze (0) Skomentuj