Nie „żagiel” z drewna, nie stalowe „siodło”, ale konstrukcja, która niektórym kojarzy się ze stacją benzynową. Trwa odyseja związana z planami budowy centrum przesiadkowego na terenach między dworcem kolejowym a ulicą Tarnogórską. Projekt obiektu zyskał już trzeci kształt. Ponoć ostateczny.
Pod koniec marca Gliwice złożyły wniosek o dofinansowanie budowy centrum przesiadkowego z dotacji unijnych. Miasto ma szansę otrzymać 130 milionów złotych, co stanowi aż ponad 50 proc. kosztów inwestycji szacowanych na ok. 250 milionów. Pomoc ma pochodzić z budżetu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.
Podstawą wniosku jest projekt budowlany, nad którym pracę rozpoczęła firma Pas Projekt z Nadarzyna, a dokończył Mostostal Zabrze Biprohut. Kształt planowanego obiektu uległ istotnej modyfikacji. W miejsce stalowej konstrukcji z jednolitym zadaszeniem o wrzecionowym kształcie pojawił się zespół sześciu niezależnych wiat, z których jedna zostanie wyposażona w panele słoneczne.
Nie wszystkim nowy projekt się podoba. Po opublikowaniu przez miasto wizualizacji mieszkańcy pisali o „stacji benzynowej” lub „postoju dla TIR-ów”. Czym zmiany tłumaczy inwestor? - Projekt w kształcie zaproponowanym przez Pas Projekt nie nadawał się do realizacji. Specjaliści z Politechniki Śląskiej nie zostawili na nim suchej nitki. Dwa razy wydali negatywną opinię. Błędy w konstrukcji dachu groziłyby jego zawaleniem – informuje Marek Jarzębowski, rzecznik prasowy prezydenta Gliwic.
Nierzetelność dokumentacji oraz przeciągające się ponad miarę opóźnienia w jej przygotowaniu przesądziły o zerwaniu przez miasto umowy z firmą z Nadarzyna i powierzeniu dokończenia zadania Mostostalowi. Niesolidność została również ukarana finansowo. Inwestor wyliczył, że wykonawca, który miał otrzymać 6,8 mln zł, jest mu winny ok. 300 tys. zł. Firma nie kwapi się do zapłaty i spór najprawdopodobniej przeniesienie się na salę sądową. Możliwe, że nieudana współpraca z Pas Projektem zaowocuje również sprawą karną – inwestor złożył do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu fałszowania przez wykonawcę dokumentacji.
A wracając do kształtu planowanego centrum. Ostatnia za zmian nie jest pierwszą. To samo spotkało koncepcję autorstwa pracowni An Archi Group. Mocnym punktem rozwiązania było estetyczne i efektywne zadaszenie w kształcie drewnianego „żagla”. Niestety, projekt wydał się inwestorowi zbyt drogi w realizacji i utrzymaniu. Ponadto okazało się, że unikatową konstrukcję, pozbawioną podpór pośrednich, zdolna jest wykonać tylko jedna firma w Europie. Pas Projekt przygotował więc odmienną propozycję. Jak się okazało – również nie do przyjęcia.
Po okresie perturbacji inwestycja wyszła na prostą. Mostostal ma czas do połowy lipca na skompletowanie zgód i pozwoleń potrzebnych do rozpoczęcia budowy. Wtedy przyjdzie czas na przetarg i szukanie wykonawcy. Procedura powinna zakończyć się jeszcze przed rozstrzygnięciem konkursu i podpisaniem umowy na dofinansowanie unijne przewidziane na IV kwartał bieżącego roku.
Węzeł przesiadkowy w rejonie dworca kolejowego to jedna z największych i najważniejszych inwestycji w Gliwicach. Projekt, znany pod nazwą Zachodnia Brama Metropolii Silesia, odmieni wizerunek centrum miasta. Obiekt w jednym miejscu połączy wszystkie środki transportu miejskiego. W ramach przedsięwzięcia powstanie m.in. dworzec autobusowy z zadaszeniem wraz z budynkiem głównym, budynkiem pomocniczym i tunelem. Znajdą tu swoje miejsce stacje autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, parkingi dla samochodów i rowerów oraz zaplecze komercyjne.
Zmieni się też otoczenie dworca. Inwestycja przewiduje przebudowę sąsiednich ulic, a także placu Piastów. Modernizacja obejmie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego wraz z odcinkiem ul. Zwycięstwa, odcinek Piwnej, ul. Składową z fragmentem Warszawskiej, Okopową, Na Piasku i plac przed dworcem PKP oraz fragment ul. Tarnogórskiej. Na przedłużeniu ul. Udzieli zaplanowano ciąg dla pieszych i rowerów, łączący okolice ulic Kolberga i Tarnogórskiej z centrum przesiadkowym. Pojawić się ma też infrastruktura dla rowerzystów – ścieżka łączącą trasę Centrum – Sośnica z drogami dla jednośladów na terenie węzła, zadaszone parkingi oraz wypożyczalnie rowerów.
Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, inwestycja ruszy pod koniec roku i będzie gotowa 24 miesiące później, czyli na przełomie 2021/22 r.
(pik)
Komentarze (0) Skomentuj