Politechnika Śląska, Miasto Katowice i Alstom zadbają o rozwój zrównoważonego transportu.
Tematyka zrównoważonego transportu to między innym jedna z kwestii podejmowanych podczas V edycji Konferencji Edukacja Dualna „EDUAL” 2021, organizowanej przez Politechnikę Śląską 21 i 22 kwietnia 2021 r., we współpracy z partnerami samorządowymi i biznesowymi.
Tegoroczne wydarzenie odbywa się pod hasłem: inteligentne miasta i mobilność przyszłości, czyli jednego z Priorytetowych Obszarów Badawczych gliwickiej uczelni. Na cele badań nad rozwijaniem zrównoważonego transportu na Politechnice Śląskiej Miasto Katowice przekazało Uczelni dotację w wysokości 4,5 mln zł, a firma Alstom wyposażyła dwie pracownie na Wydziale Transportu i Inżynierii Lotniczej.
Nowoczesne kształcenie akademickie współcześnie nie może odbywać się bez udziału partnerów zewnętrznych, określających praktyczne potrzeby w tym zakresie. Z takiej kooperacji korzystają wszystkie zainteresowane strony, a przede wszystkim sami studenci, którzy już na etapie studiów uczą się teorii i praktyki. Pomagają w tym studia dualne umożliwiające nabycie umiejętności praktycznych i realizację rozwiązań w środowisku pracy. Politechnika Śląska prowadzi obecnie 5 kierunków na studiach dualnych – transport kolejowy, mechanika i budowa maszyn, inżynieria materiałowa, mechatronika oraz logistyka – na których kształcenie jest realizowane we współpracy z przedsiębiorstwami i biznesem.
- W 2018 roku otrzymaliśmy największe w Polsce, wśród publicznych uczelni akademickich, dofinansowanie w ramach projektu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „Studia dualne”. Umożliwiło nam ono realizację aż pięciu projektów studiów dualnych na Politechnice Śląskiej, a tym samym jeszcze lepsze dostosowanie oferty kształcenia przyszłych kadr inżynierskich do potrzeb pracodawców — mówi prof. Arkadiusz Mężyk, rektor Politechniki Śląskiej.
Pierwsze studia dualne powstały wspólnie z Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną. Jak ważna jest współpraca ze szkolnictwem wyższym dla obecnych i przyszłych inwestorów, wyjaśnia Janusz Michałek, prezes zarządu KSSE: — Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna to takie zagłębie, jeśli chodzi o motoryzację, więc rozwijamy wszystkie kierunki związane z zaawansowaną nauką, przemysłem przyszłości, Internetem, ICT, logistyką. Politechnika jest kuźnią kadr. Większość absolwentów pracuje u naszych inwestorów. Przypomnę, że pierwsze pomysły, które wspólnie realizujemy, to Śląskie Centrum Kompetencji Przemysłu 4.0, Polsko-Niemieckie Hybrydowe Centrum Konstrukcji Materiałów Lekkich, studia dualne i wiele, wiele innych.
Tegoroczną edycję konferencji poświęcono kształceniu kadr inżynierskich w zakresie inteligentnych miast, mobilności przyszłości oraz współczesnego transportu. Wiąże się to z realizacją badań w ramach Priorytetowego Obszaru Badawczego 4: inteligentne miasta i mobilność przyszłości. — Rozwój technologiczny i cywilizacyjny naszego społeczeństwa powoduje, że w kraju wciąż rośnie zapotrzebowanie na absolwentów uczelni technicznych. W dobie dynamicznie rozwijających się nowych technologii musimy jednak zmieniać podejście do procesu dydaktycznego. Konieczne jest zwiększenie realnego udziału otoczenia gospodarczego w formułowaniu treści programowych i realizacji nowych form kształcenia — dodaje rektor.
Bombardier/Alstom, światowy potentat w dziedzinie kolejnictwa i transportu kolejowego, wyposażył dwie pracownie na Wydziale Transportu i Inżynierii Lotniczej w najnowocześniejszy sprzęt i systemy do prowadzenia prac badawczych i kształcenia w zakresie zrównoważonego transportu w miastach i metropoliach. Sprzęt i oprogramowanie posłużą do projektowania pojazdów szynowych oraz sterowania ruchem kolejowym.
— Alstom w Polsce jest największym koncernem produkującym na rzecz kolei. Mamy ponad 4000 pracowników we wszystkich branżach niezbędnych dla transportu kolejowego – zaczynając od automatyki kolejowej, poprzez produkcję różnego rodzaju taboru kolejowego, a skończywszy na serwisie. To wszystko wymaga od nas rozwoju kadr. Pracowników wykwalifikowanych do obsługi maszyn w produkcji, inżynierów w centrach rozwojowych, które posiadamy w Polsce, pracowników do utrzymania naszych pojazdów. Współpracujemy z Uczelnią, aby budować kadry. By miały one doświadczenie i wiedzę niezbędną do podjęcia pracy. Angażujemy się w proces uczenia studentów od samego początku, organizując dla nich laboratoria, wykłady, praktyki. W ten sposób jesteśmy pewni, że absolwent, który kończy uczelnię, ma niezbędne kwalifikacje i wiedzę, żeby podjąć pracę w którymś z naszych zakładów — mówi Sławomir Nalewajka, dyrektor zarządzający Alstom Polska.
Politechnika Śląska współpracuje z Miastem Katowice w zakresie wspierania rozwoju zrównoważonego transportu i inteligentnych miast, a także nowoczesnego kształcenia dualnego w tym obszarze w kooperacji z partnerami z przemysłu. Na ten cel w 2021 r. Katowice przekazały uczelni, w formie dotacji na Strefę Innowacji, 4,5 mln zł dofinansowania, a firmy Bombardier/Alstom wyposażyły dwie pracownie w nowoczesny sprzęt i oprogramowanie do projektowania pojazdów szynowych oraz sterowania ruchem kolejowym. W ramach dotacji powstaną nowoczesne pracownie dydaktyczno-badawcze, m.in. diagnostyki drganiowej środków transportu; nowych technologii dla Studenckich Kół Naukowych czy pracownie systemów sterowania ruchem kolejowym, awioniki systemów logistycznych oraz systemów transportowych i inżynierii ruchu.
Badania naukowe, które są prowadzone m.in. w takich pracowniach przez Politechnikę Śląską, ich wyniki i wdrożenia rozwiązań, mają służyć przede wszystkim samym mieszkańcom i podnieść ich jakość życia. — Dotyczą one m.in. paliw alternatywnych w transporcie, czyli paliw, które pozwalają zmniejszyć emisję. W ten sposób mamy szansę oddychać czystszym powietrzem. Część naszych badań dotyczy też zmniejszenia hałasu przez środki transportu. Trudno byłoby wyobrazić sobie życie bez transportu, bez przemieszczania się. Dobrze jest więc wypracować kompromis, i to jest cel naszych badań. Kompromis polegający na tym, aby szkodliwe oddziaływania były jak najmniejsze, a komfort korzystania jak najwyższy. Minimalizowanie negatywnych skutków, oddziaływań transportu poprzez ingerencję w konstrukcję oraz właściwa organizacja w transporcie – połączenie tych dwóch działań pozwala uzyskać w praktyce transport bardzo przyjazny dla mieszkańców — mówi prof. Bogusław Łazarz, prorektor ds. ogólnych Politechniki Śląskiej, szef Katedry Transportu Drogowego.
Konferencja Edukacja Dualna „EDUAL” – „Inteligentne miasta i mobilność przyszłości” przebiega zdalnie. Organizatorami wydarzenia są Politechnika Śląska oraz Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A., a partnerami Miasto Katowice i Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.
Konferencja została objęta patronatami honorowymi: Ministerstwa Edukacji i Nauki, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii, Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Mat. prasowe Politechnika Śląska
Komentarze (0) Skomentuj