Na terenach po zasypanym szybie Bojków w Gliwicach powstanie nowoczesna baza techniczna dla pociągów Kolei Śląskich.
Inwestycja ta wpisuje się w proces zielonej transformacji regionu i rewitalizacji terenów poprzemysłowych. 3 lutego Koleje Śląskie oraz Polska Grupa Górnicza podpisały list intencyjny w sprawie współpracy nad tym projektem. Plan zakłada, że Koleje Śląskie przejmą czterohektarową działkę w dzierżawę i przekształcą ją w zaplecze techniczne dla taboru. W nowej bazie serwisowane będą nowoczesne pociągi, które obsługują połączenia regionalne.
Los szybu Bojków został przesądzony po awarii maszyny wyciągowej, jednak jego teren zyska nowe przeznaczenie, zgodne z ideą zrównoważonego transportu. Bliskość bocznicy kolejowej umożliwi szybki dostęp do linii zarządzanej przez PKP PLK oraz stacji Gliwice. Koleje Śląskie prowadzą rozmowy o przejęciu torów od PGG i ich modernizacji. W ramach projektu planowane jest także utworzenie trzech nowych przystanków kolejowych – przy ulicach Bojkowskiej, Sikorskiego i Usługowej. Dzięki temu mieszkańcy Gliwic zyskają lepszy dostęp do transportu publicznego, a osoby pracujące w strefie ekonomicznej – wygodniejsze połączenia do pracy.
Prezydentka Gliwic Katarzyna Kuczyńska-Budka podkreśla, że projekt doskonale wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju miasta. Wskazuje, że kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu, który warto wspierać. Ponadto inwestycja stworzy nowe miejsca pracy, również dla osób odchodzących z górnictwa. Przewiduje się, że koszt budowy nowej bazy może przekroczyć 100 milionów złotych, a Koleje Śląskie będą ubiegać się o dofinansowanie z funduszy unijnych.
Baza techniczna ma być gotowa pod koniec 2026 roku, a jej pełne funkcjonowanie rozpocznie się w 2027 roku. W tym czasie na trasach regionalnych będą już kursowały wszystkie z 29 zamówionych przez Województwo Śląskie nowoczesnych składów Impuls 2. Gliwice staną się kluczowym punktem dla rozwoju kolejowego transportu regionalnego, a nowa baza ułatwi realizację połączeń, w tym nowej trasy z Gliwic przez Knurów do Rybnika.
aku
Fot. Michał Buksa
Komentarze (0) Skomentuj