87 projektów naukowych, 237 uczestników z 43 szkół średnich z ponad 20 miast – tak w liczbach można podsumować III edycję Projektu Politechnika, którego popularność wśród młodzieży szkolnej i nauczycieli stale rośnie. Podczas konferencji zaprezentowano wszystkie prace badawcze w formie posterów, a zespół ekspertów nagrodził wyróżniające się projekty.
Celem Projektu Politechnika jest zainteresowanie młodzieży ze szkół ponadpodstawowych naukami ścisłymi, rozbudzenie ich pasji i zainteresowań. Uczniowie pod opieką nauczyciela ze szkoły i opiekuna z Politechniki Śląskiej realizują wybrany projekt odpowiadający na aktualne wyzwania i problemy.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że młodzież nie tylko uczy się w szkole, ale może skorzystać także z bogatej oferty Politechniki Śląskiej i opieki nauczycieli akademickich – powiedział dr inż. Florian Brom, dyr. V LO w Gliwicach, które reprezentowało aż 8 zespołów. – Dzięki udostępnieniu laboratoriów i specjalistycznego sprzętu młodzież może realizować swoje pomysły niemożliwe do zrealizowania w szkole.
– Nasi naukowcy pozyskują środki na badania z grantów krajowych i europejskich dzięki czemu zaopatrują laboratoria w wysoko wyspecjalizowany sprzęt – podkreśliła prof. dr hab. inż. Anna Chrobok, Prorektor ds. Studenckich i Kształcenia Politechniki Śląskiej. –Zapraszamy młodych ludzi do naszych laboratoriów dzięki czemu stwarzamy im możliwość skorzystania z nowoczesnego sprzętu pod nadzorem nauczyciela akademickiego już w szkole średniej. Myślę, że to wspólne prowadzenie badań rozwija ich horyzonty, spojrzenie na świat i wiąże z nami, być może w przyszłości staną się naszymi studentami – dodała prorektor.
Uczniowie przy okazji realizowania projektów zaznajamiają się także z metodą kształcenia Project Based Learning (PBL) rozwijaną od kilku lat na Politechnice Śląskiej, która polega na rozwiązywaniu konkretnych problemów czy zagadnień w interdyscyplinarnych zespołach.
– Projekt Politechnika ma także przybliżyć tę metodę nowoczesnego kształcenia, zorientowaną projektowo, tego typu projekty są również realizowane w trakcie studiów, studenci w ten sposób mogą zaliczać przedmioty i zdobywać cenne umiejętności – powiedziała prof. dr hab. inż. Beata Orlińska, dyr. Kolegium Studiów Politechniki Śląskiej. – Mamy nadzieję, że dzięki wspólnej pracy z naszymi naukowcami w murach Politechniki Śląskiej uczniowie zostaną zachęceni do pracy naukowej i podjęcia studiów wyższych.
Uczniowie z zespołów wyróżnionych przez ekspertów, jeżeli zdecydują się na podjęcie studiów na Politechnice Śląskiej, otrzymają stypendium w wysokości 700 zł miesięcznie przez 10 miesięcy w pierwszym roku.
– Przede wszystkim chcemy zaznajomić młodzież z nauką, pokazać, jak funkcjonuje Politechnika Śląska, jakie ciekawe badania naukowe prowadzimy – wyliczał prof. dr hab. inż. Marek Pawełczyk, rektor Politechniki Śląskiej. – Największą dla nich satysfakcją jest możliwość zrealizowania pod okiem znakomitych opiekunów atrakcyjnego projektu, którego efekty mogą być wykorzystane w przyszłości zarówno do kształcenia jak i promocji szkoły. Ponadto ci młodzi ludzie mają także możliwość opublikowania pierwszej w życiu pracy naukowej, dlatego że każda edycja Projektu Politechnika kończy się wydaniem monografii – podkreślił prof. Pawełczyk.
Podsumowanie III edycji Projektu Politechnika to także okazja do dyskusji i wymiany doświadczeń podczas sesji posterowej. Uczniowie uczą się również w jaki sposób prezentować efekty swoich prac badawczych.
– Jestem pod wrażeniem prac uczniów, ich pomysły są naprawdę innowacyjne i nowatorskie, a o to chodzi w edukacji, żeby przekraczać granicę i tutaj te granice są przekraczane, tu pokazuje się coś nowego, coś kreatywnego – powiedział dr hab. Tomasz Huk, prof. UŚ, Śląski Wicekurator Oświaty. – Dzisiaj trzeba nieco zmienić model kształcenia w uczelniach wyższych i Politechnika Śląska jest tego przykładem - zmienia i wprowadza go w życie. Student musi wiedzieć, że zdobędzie na uczelni konkretną wiedzę i umiejętności, które będą pomocne w praktyce i Politechnika Śląska mu to zapewnia. Atutem jest także współpraca z wieloma potencjalnymi pracodawcami, dzięki czemu młodzi ludzie mogą widzieć swoją dalszą ścieżkę kariery – dodał wicekurator.
Kolejna, IV edycja konkursu na projekty realizowane z uczniami szkół ponadpodstawowych, w ramach programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza została już rozstrzygnięta - w najbliższych miesiącach powstanie 90 projektów badawczych.
Nagrodzone projekty III edycji konkursu:
- Analiza możliwości automatycznego generowania tras dostępnych dla osób o ograniczonych możliwościach w zakresie samodzielnego przemieszczania się - "przemyślane mapy" - Akademickie Liceum Ogólnokształcące w Rybniku, opiekun z Politechniki Śląskiej: dr inż. Maciej Sajkowski
- Nowatorski sposób pobierania próbek wody za pomocą drona - Zespół Szkół nr 10 im. prof. Janusza Groszkowskiego w Zabrzu, opiekun z Politechniki Śląskiej: dr hab. inż. Roman Czyba, prof. PŚ
- Opracowanie projektu i budowa modelu lewitacji nadprzewodników - V Liceum Ogólnokształcące im. Andrzeja Struga w Gliwicach, opiekun z Politechniki Śląskiej: dr inż. Błażej Tomiczek
- Projekt i konstrukcja urządzenia wspomagającego detekcję i wizualizację sygnałów w oparciu o testy komórkowe in vitro - IV Liceum Ogólnokształcące im. Orląt Lwowskich w Gliwicach, opiekun z Politechniki Śląskiej: dr hab. inż. Damian Borys, prof. PŚ
- System do pomiaru prędkości - Liceum Ogólnokształcące im Powstańców Śląskich w Radzionkowie, opiekun z Politechniki Śląskiej: dr hab. inż. Roman Przyłucki, prof. PŚ
- Zastosowanie wirtualnej rzeczywistości w rehabilitacji funkcji poznawczych osób starszych - Akademickie Liceum Ogólnokształcące w Gliwicach, opiekun z Politechniki Śląskiej: dr Ewa Lach
Projekty nagrodzone przez Uniwersytet Europejski EURECA PRO:
- Robot edukacyjny z interaktywnym modułem segregacji śmieci - Zespół Szkół nr 10 im. prof. Janusza Groszkowskiego w Zabrzu, opiekun z Politechniki Śląskiej: dr hab. inż. Roman Czyba, prof. PŚ
- Mistrzostwa zarządzania firmą cz.I - I Liceum Ogólnokształcące im. T. Kościuszki w Mysłowicach, opiekun z Politechniki Śląskiej: dr inż. Sandra Grabowska
- "Zielona" synteza czystego (S)-ibuprofenu - III Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Batorego w Chorzowie, opiekun z Politechniki Śląskiej: prof. dr hab. inż. Anna Chrobok.
(mat.pras. Politechnika Śląska)
Komentarze (0) Skomentuj