Po perturbacjach związanych z dokumentacją projektową na ostatnią prostą wchodzi projekt budowy centrum przesiadkowego. Miasto dostało na inwestycję ponad 129 mln zł dofinansowania, ogłoszono już przetarg na realizację. W założeniu obiekt ma być gotowy na wiosnę 2022 r.
Projekt, znany pod nazwą Zachodnia Brama Metropolii Silesia, to jedna z największych i najważniejszych inwestycji w Gliwicach. Na terenach pokolejowych od strony ulicy Tarnogórskiej pojawi się węzeł przesiadkowy dla wszystkich środków transportu miejskiego.
- Zarząd województwa śląskiego właśnie podjął decyzję o przyznaniu Gliwicom ponad 129 mln zł dotacji na budowę centrum. Wniosek o dofinansowanie został złożony w marcu, a środki pochodzić będą z Europejskich Funduszy Regionalnych i Inwestycyjnych – informuje Anna Włodarczak, zastępca naczelnika Biura Rozwoju Miasta Urzędu Miejskiego w Gliwicach.
W pobliżu dworca kolejowego powstaną zadaszone perony wraz z dwoma budynkami stacyjnymi. Zaplanowano stanowiska dla autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych oraz parkingi dla samochodów i rowerów. Podziemny tunel połączy obiekt z budynkiem dworca i centrum. Będzie nie tylko nowocześnie, ale i ekologicznie. Dachy, między innymi peronów, mają posiadać baterie słoneczne, które będą zasilać centrum w prąd.
Inwestycja odmieni wizerunek śródmieścia. Nowy dworzec wpłynie na otoczenie komunikacyjne. Przebudowane zostaną drogi dojazdowe dla rowerów i samochodów wraz z miejscami postojowymi i chodnikami (Toszecka, Składowa, Tarnogórska). Prace dodatkowe przewidują odnowienie ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego i jej rejonu, w tym placu Piastów, fragmentów ulic Zwycięstwa, Piwna, Na Piasku, Okopowa, a także placu przed dworcem PKP.
Zaś po drugiej stronie terenów kolejowych – przebudowę odcinków ulicy Warszawskiej i Tarnogórskiej. Na przedłużeniu ul. Udzieli zaplanowano ciąg dla pieszych i rowerów, łączący okolice ulic Kolberga i Tarnogórskiej z centrum przesiadkowym. Pojawić ma się też infrastruktura dla rowerzystów – ścieżka łączącą trasę Centrum – Sośnica z drogami dla jednośladów na terenie węzła, zadaszone parkingi oraz wypożyczalnie rowerów.
Inwestycja powstanie w oparciu o projekt, nad którym prace rozpoczęła spółka Pas Projekt z Nadarzyna, a dokończył – po rozwiązaniu przez miasto umowy z dotychczasowym wykonawcą – Mostostal Zabrze Biprohut. I to tej ostatniej firmie projekt zawdzięcza swój końcowy, kontrowersyjny kształt. Niektórym konstrukcja peronów i dworca kojarzy się bowiem z zabudową stacji paliwowej, na którą składa się kontener plus wiaty.
Na realizację zasadniczej części przedsięwzięcia zaplanowano 195 mln zł, z czego ponad 130 milionów pochodzić będzie z dofinansowania. Szacunki mówią, że przebudowanie terenów wokół centrum pochłonie dalszych około 55 mln.
Miasto ogłosiło już przetarg na prace budowlane. Jak informuje przedstawiciel Biura Rozwoju Miasta UM Gliwice, umowy w tej sprawie można spodziewać się w marcu przyszłego roku. Centrum przesiadkowe powinno być gotowe dwa lata później.
(pik)
Komentarze (0) Skomentuj