3 i 4 marca br. w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbyła się IX Konferencja Edukacja Dualna – EDUAL. Studia dualne, na których na naszej Uczelni studiuje ponad 100 osób, mają już bogatą historię.
W wydarzeniu wzięli udział m.in. wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Marek Gzik, rektor Politechniki Śląskiej prof. dr hab. inż. Marek Pawełczyk, dziekan Wydziału Mechanicznego Technologicznego dr hab. inż. Marcin Adamiak, prof. PŚ, a także prezes zarządu Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej dr hab. Rafał Żelazny, która od samego początku współpracuje z Politechniką Śląską przy tworzeniu kierunków dualnych.
- Nauka na Górnym Śląsku ma szczególny wymiar. Tu transformacja gospodarcza i energetyczna wiąże się z bliską współpracą nauki z biznesem – mówił prof. Gzik. - Dualne kształcenie na Politechnice Śląskiej to bardzo dobra wymiana doświadczeń i przede wszystkim przygotowanie procesu kształcenia na wysokim poziomie, które jest odpowiedzią na oczekiwania przemysłu. To gwarantuje z kolei, że duży procent wykształconych młodych ludzi znajdzie zatrudnienie w kierunku, który sobie wymarzyli. To także korzyść dla przemysłu, bo będą to doświadczeni absolwenci z kompetencjami, których przemysł oczekuje.
To już dziesiąty rok, w którym na Politechnice Śląskiej obecne są studia dualne. Gliwicka uczelnia była pierwszą w Polsce, która je uruchomiła. Realizowane są obecnie na kierunku mechanika i budowa maszyn na Wydziale Mechanicznym Technologicznym, gdzie studiuje ponad 100 osób.
- Pamiętam początki studiów dualnych na Politechnice Śląskiej. Był to pomysł, który zrodził wiele obaw. Byliśmy pionierami, ale do dzisiaj jesteśmy uczelnią, która dominuje w zakresie studiów dualnych. Dlatego do nas przyjeżdżają przedstawiciele innych uczelni oraz przemysłu, aby się uczyć, podglądać i zaczerpnąć także z naszych doświadczeń – tłumaczył rektor, prof. M. Pawełczyk. - Te początki nie były łatwe, bo są to bardzo trudne studia. Wymagają one zaangażowania poważnych partnerów, którzy nie tylko przyjmują do siebie naszego studenta, ale poświęcają mu wyjątkowo dużo czasu, aby go kształcić. Cieszę się, że przez tak wiele lat utrzymaliśmy koncepcję studiów dualnych i myślę, że ten program na Politechnice Śląskiej będzie dalej rozwijany- dodał.
O dziesięcioletniej historii studiów dualnych w swoim wykładzie „10 lat doświadczeń w kształceniu dualnym w Politechnice Śląskiej” opowiedziała dr hab. inż. Anna Timofiejczuk, prof. PŚ.
- Decyzja o utworzeniu studiów dualnych była świetna i znacznie wyprzedzała kierunek rozwoju edukacji na uczelniach- opowiadała dr hab. inż. Anna Timofiejczuk, prof. PŚ. - Podobne studia na kierunkach technicznych pojawiły się już wtedy na dwóch innych uczelniach, ale były one zupełnie inaczej prowadzone. Uruchomiliśmy wtedy zupełnie nowy kierunek studiów. Wokół studiów dualnych zrodziło się ponadto wiele ciekawych inicjatyw. Poza tym, była to też przyczyna dla naszej kadry dydaktycznej do ciągłego uczenia się, podnoszenia kompetencji, szukania nowych możliwości i współpracy z naszymi partnerami przemysłowymi.
Studia dualne to forma kształcenia, w której student uczy się w salach wykładowych i laboratoriach, a jednocześnie odbywa staż w firmach. Proces rekrutacji jest specyficzny, bo zaczyna się od spotkania kandydatów z przedstawicielami przyszłych pracodawców, którzy oferują staże, ewentualnie zatrudnienie w trakcie studiów, a dopiero później kandydaci rekrutują się na studia. Absolwent studiów dualnych poprzez znacznie większą liczbę godzin stażu w przemyśle lub pracę w przemyśle, jest osobą z dużym doświadczeniem zawodowym.
- Oceniam ten wybór jako dobry i przyszłościowy. Studia nie należą do najłatwiejszych przez nagromadzenie dużego materiału w krótkim czasie. Opłaca się to jednak ze względu na możliwość zdobycia dużej wiedzy praktycznej i specjalistycznej poprzez obecność w firmach, co pozwala nam zdobyć dobre kwalifikacje zawodowe – tłumaczy Eryk Dec, student II roku studiów dualnych.
- Pierwotnie nie zakładałem studiowania w trybie dualnym, jednak teraz tego wyboru nie żałuję. W krótkim czasie otrzymujemy dużą dawkę wiedzy, a potem już możemy uczyć się w firmach prawdziwej, inżynierskiej pracy. Tam mierzymy się z realnymi zadaniami, co pozwala nabrać dużego doświadczenia – opowiada Mateusz Liszka, student I roku studiów dualnych.
Tegoroczna Konferencja Edukacja Dualna – EDUAL połączona była ze spotkaniem z SEFI, czyli Europejskim Stowarzyszeniem Edukacji Inżynierskiej. Tematem przewodnim wydarzenia było „Transformacja edukacji inżynierskiej na rzecz zrównoważonego rozwoju”. Pierwszy dzień związany był z panelami dyskusyjnymi oraz wystąpieniami, które przygotowali m.in. zaproszeni goście: Prezydent SEFI dr. Balazs Nagy z Budapest University of Technology and Economics oraz wicedyrektor Aalborg Centre for PBL in Engineering Science and Sustainability pod auspicjami UNESCO, które jest partnerem stowarzyszonym EURECA-PRO, prof. Aida Guerra z Uniwersytetu w Aalborgu w Danii.
- To ważna konferencja, nie tylko dla naszego wydziału, ale i całej uczelni. Nasi goście w swoich przemówieniach zwracali uwagę na ważną rolę dodatkowych kompetencji miękkich, jak praca w grupach, realizowanie projektów PBL oraz Challenge Based Learning, w których studenci rozwiązują faktyczne problemy, z którymi mogą spotkać się w rzeczywistości w przemyśle – tłumaczył dziekan Wydziału Mechanicznego Technologicznego, dr hab. inż. Marcin Adamiak, prof. PŚ.
Drugi dzień konferencji przeznaczony był dla młodzieży ze szkół średnich. Uczestnicy zwiedzili laboratoria na uczelni, mieli okazję zapoznać się z ofertą kół naukowych, wziąć udział w warsztatach oraz wysłuchać wykładów, w tym m.in. „Dlaczego warto wybrać studia dualne”, przygotowanego przez dr. hab. inż. Janusza Śliwkę, prof. PŚ (koordynator kierunku MIBM dualne) oraz dr inż. Magdalenę Zorychtę-Tomsię (opiekun I roku kierunku MIBM dualne). W auli pojawili się także absolwenci studiów dualnych, którzy podzielili się swoimi wrażeniami.
- To była bardzo dobra decyzja. Pracodawcy w trakcie rozmów kwalifikacyjnych zupełnie inaczej patrzyli na mają kandydaturę. Ponadto nadal pracuję w firmie, w której byłam na stażu na studiach II stopnia - opowiada mgr inż. Barbara Przybyła, absolwentka studiów dualnych I i II stopnia. - Jest to wymagający model studiowania, ale niezwykle ciekawy i wyjątkowy. Zdecydowanie go wszystkim polecam.
(mat.pras. Politechnika Śląska)
Komentarze (0) Skomentuj