Po raz pierwszy w historii festiwalu przygotowano aż siedem muzycznych wieczorów. Jest to efekt wsparcia, jakie Klub Inicjatyw Kulturalnych, organizator GFB, otrzymał od Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura-Interwencje 2017.
- Przypadające w tym roku 500-lecie reformacji jest doskonałą okazją,
aby przypomnieć doniosłą wagę tego wydarzenia, także w kontekście
muzycznym. „Bez Lutra nie byłoby Bacha”, mawiają protestanci i niewiele
się mylą. Bez fascynacji Lutra muzyką nie istniałaby instytucja
organisty i kantora, bez melodii chorałowych Lutra nie powstałyby
kantaty i opracowania chorałowe, między innymi J. S. Bacha i G. Ph.
Telemanna. Obu mistrzów łączyła bliska przyjaźń. Telemann, będąc ojcem
chrzestnym drugiego syna lipskiego kantora, stał się niemal członkiem
jego rodziny - tak Piotr Oczkowski, pomysłodawca i dyrektor artystyczny
festiwalu, opowiada o jego założeniach.
16 lipca, godz. 20.30, kościół pw. Wszystkich Świętych, ul. Kościelna
„Telemannia”
Michael Schmidt-Casdorff (Niemcy) – flet traverso
Zespół Muzyki Dawnej „Laboratoire de la Musique”
Karolina Jesionek – flet traverso
Justyna Młynarczyk – viola da gamba
Dorota Zimna – klawesyn
w programie: G. Ph. Telemann, J. S. Bach
Inauguracyjny koncert festiwalu przypomni o innej ważnej rocznicy: 250-leciu śmierci Georga Philippa Telemanna. Jego niezwykle obfita twórczość (ponad 3 tys. utworów) tworzy swego rodzaju antologię wszystkich gatunków i form muzycznych tamtych czasów, wprowadzając jednocześnie pierwsze elementy muzycznego klasycyzmu w postaci stylu galant. Do ulubionych ówczesnych instrumentów muzycznych bezsprzecznie należał flet. Dlatego też znany już festiwalowej publiczności bydgoski zespół Laboratoire de la Musique towarzyszyć będzie znakomitemu niemieckiemu wirtuozowi - Michaelowi Schmidt-Casdorffowi. Jest on pierwszym flecistą legendarnej Orkiestry XVIII wieku, założonej przez Fransa Brüggena. Był też wielokrotnie zapraszany przez Alice i Nikolausa Harnoncourta do współpracy z Concentus Musicus Wien.
18 lipca, godz. 19.00, kościół pw. Wniebowzięcia NMP, ul. Kozielska 29
„Bogu najwyższemu chwała - Bach i Luter na dwa klawesyny”
Duet klawesynowy
Aleksandra i Alexander Grychtolik (Niemcy)
w programie: J. S. Bach, W. F. Bach oraz improwizacje na tematy pieśni M. Lutra
Alexander Grychtolik należy do światowej czołówki muzykologów, badających twórczość J. S. Bacha. Jest autorem rekonstrukcji wielu zaginionych dzieł kompozytora, m.in. późnej wersji Pasji według Św. Marka oraz „Köthener Trauermusik” BWV 244a, przygotowanych dla wydawnictw muzycznych Petersa i Breitkopfa. Jest też cenionym znawcą barokowej techniki kompozycji i improwizacji. Pielęgnuje te tradycje, grając w duecie klawesynowym wspólnie z żoną Aleksandrą. Pieśni Marcina Lutra przeniknęły do muzyki wokalnej i instrumentalnej. Stały się nieodłączną częścią liturgii i kanonem w salach koncertowych. Podczas gliwickiego koncertu artyści zaprezentują muzykę Bacha inspirowaną tymi pieśniami, własne improwizacje, a także utwory instrumentalne z kręgu protestanckiego.
19 lipca, godz. 19.30, Kościół pw. Wszystkich Świętych, ul. Kościelna
„Między Niebem a Ziemią”
Nicholas Spanos (Grecja) – kontratenor
„Pandolfis Consort” (Austria)
Ingrid Rohrmoser – skrzypce barokowe, viola da braccio
Elżbieta Sajka-Bachler – viola da braccio, violetta, kierownictwo artystyczne
Günter Schagerl – wiolonczela barokowa
Matthias Krampe – klawesyn
w programie: J. S. Bach, G. F. Handel, G. Ph. Telemann
Po raz drugi wystąpi w Gliwicach ceniony wiedeński zespół „Pandolfis Consort”. Jego nazwa pochodzi od lutnika, prawdopodobnie greckiego pochodzenia, Giuseppego Galieri Pandolfisa, ucznia Nicolo Amatiego, który był twórcą m.in. violi d’ amore, której dwie kopie wchodzą w skład instrumentarium zespołu. Program koncertu wypełnią utwory instrumentalne z wykorzystaniem viol oraz arie z kantat i oper Bacha, Haendla i Telemanna. Zaśpiewa je Nicolas Spanos – fenomenalny grecki kontratenor. Oprócz Pandolfis Consort artysta stale współpracuje z takimi zespołami, jak: Venice Baroque, Les Talens Lyriques, Camerata Salzburg, Clemencic Consort.
20 lipca, godz. 19.00, Ewangelicko-Augsburski Kościół Zbawiciela, ul. Jagiellońska 19A
„Lobe den Herren – Głoś imię Pana”
Mateusz Kowalski – viola da gamba
Zespół Muzyki Dawnej „Perfugium”
w programie: chorały protestanckie oraz ich opracowania na lyra viol
Program koncertu obejmuje korpus chorałów protestanckich (choć melodie sięgają często jeszcze katolickiego średniowiecza) w przepięknych staropolskich tłumaczeniach. Chorałowe śpiewy połączone są z opracowaniami chorałów na lyra-viol - violę da gamba, wykorzystującą różne sposoby nastrojenia poszczególnych strun instrumentu, co zapewnia zróżnicowane możliwości akordowe i zmienia barwowe uwypuklenie różnych tonacji. Opracowania te, służące domowej pobożności, doskonale wplecione zostały w dramaturgię koncertu. Całość tworzy poruszającą chorałową medytację, pełną spokoju, zadumy i szlachetnej prostoty. Usłyszymy m.in. pieśni z polskich zbiorów z czasów renesansu (kancjonał Piotra Artomiusza, Tabulatura Jana z Lublina, utwory Wacława z Szamotuł), kompozycje i opracowania poprzedników Jana Sebastiana (Heinrich Isaack, Johann Crüger) czy wreszcie harmonizacje samego Bacha. Będzie to swego rodzaju muzyczne przejście przez cały rok liturgiczny.
21 lipca, godz. 20.00, kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, ul. Daszyńskiego 2
Recital klawesynowy
Jean Rondeau (Francja) – klawesyn
w programie: J. S. Bach, J. Ph. Rameau, J. N. P. Royer
Nazwisko Jeana Rondeau’a nie wymaga specjalnej rekomendacji. Artysta należy do najbardziej rozpoznawalnych klawesynistów młodego pokolenia. Jest wziętym muzykiem solowym i orkiestrowym oraz kameralistą, chętnie zapraszanym do występów w wielu krajach Europy i Stanach Zjednoczonych. Rondeau łączy pasję poznawczą w odniesieniu do muzyki barokowej, klasycznej i jazzowej z zacięciem filozoficznym i pedagogicznym. W swoich interpretacjach nieustannie odkrywa relacje między różnymi kulturami, formami i dyscyplinami sztuki. Jego światowa kariera rozpoczęła się pięć lat temu. W wieku zaledwie 21 lat został jednym z najmłodszych laureatów Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Brugii. W tym samym roku zajął II miejsce w Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym towarzyszącym LXIV edycji „Praskiej Wiosny”.
22 lipca, godz. 20.00, Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, ul. Daszyńskiego 2
„A due, a tre”
Elżbieta Stefańska – klawesyn
Mariko Kato (Japonia) – klawesyn
Tomasz Potaczek – flet traverso
Anna Śliwa, Maciej Wulw, Beata Nawrocka – skrzypce barokowe
Małgorzata Muzyka - Gołogórska – altówka barokowa
Konrad Górka – wiolonczela barokowa
w programie: J. S. Bach, M. Corrette, W. A. Mozart
Ze względu na ograniczenia dynamiczne instrumentu klawesyn wybierano najchętniej wtedy, gdy miał realizować partię basso continuo - harmoniczną podporę kompozycji. Dopiero z czasem zdarzało się coraz częściej, że jego rola była zdecydowanie bardziej samodzielna. I to nieraz do tego stopnia, że dedykowano mu utwory o charakterze wirtuozowskim. One też zabrzmią podczas koncertu Elżbiety Stefańskiej i Mariko Kato z towarzyszeniem zespołu instrumentów historycznych. Obu artystek także nie trzeba przedstawiać festiwalowej publiczności. Ich występy w Gliwicach są zawsze oczekiwane i przyjmowane niezwykle owacyjnie. Tym razem Elżbieta Stefańska przedstawi obok monumentalnych dzieł bachowskich, jak Koncert na 2 klawesyny C-dur czy V Koncert brandenburski, także muzykę o bardziej rozrywkowym charakterze, czyli Koncert klawesynowy Michela Corrette’a i Sonatę na 2 klawesyny Wolfganga Amadeusza Mozarta. Ten ostatni utwór znalazł się też na najnowszej płycie artystek, wydanej przez wytwórnię DUX, a zatytułowanej Harpsichorduo.
23 lipca, godz. 20.30, kościół pw. Wszystkich Świętych, ul. Kościelna
Koncert oratoryjno-kantatowy
Anna Zawisza – sopran
Helena Poczykowska – alt
Łukasz Wilda – tenor
Dawid Biwo – bas
Estravaganza Consort & Players
Andrzej Zawisza – organy, kierownictwo artystyczne
w programie: J. S. Bach
Zwieńczeniem tegorocznej edycji będzie wykonanie wspaniałych dzieł wokalno-instrumentalnych lipskiego kantora. W wykonaniu krakowskich zespołów Estravaganza Consort & Players usłyszymy dwie bachowskie kantaty: nr 78 „Jesu, der du meine Seele” oraz nr 70 „Wachet, betet”. Dopełnieniem całości będzie jedno z mniej znanych dzieł liturgicznych – Msza Luterańska F-dur BWV 233. Całość poprowadzi od organów Andrzej Zawisza – klawesynista i śpiewak, absolwent Guildhall School of Music and Drama w Londynie, uczeń m.in. Mhairi Lawson i Dame Emmy Kirkby.
Organizatorzy festiwalu:
Klub Inicjatyw Kulturalnych, Miasto Gliwice
Parafia pw. Wszystkich Świętych, Parafia pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, Parafia pw. Wniebowzięcia NMP, Parafia Ewangelicko-Augsburska
Biuro festiwalowe: COK „Perełka” – Gliwice, ul. Studzienna 6, tel. 32 231 55 36, www.kikgliwice.com, czynne od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-18.00.
Bilety na koncerty do nabycia za pośrednictwem portalu www.bilety24.pl oraz w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – Gliwice, ul. Dolnych Wałów 3, tel. 32 231 38 55.
W dniu koncertu sprzedaż biletów wyłącznie w miejscu wydarzenia, godzinę przed jego rozpoczęciem.
16 lipca, godz. 20.30, kościół pw. Wszystkich Świętych, ul. Kościelna
„Telemannia”
Michael Schmidt-Casdorff (Niemcy) – flet traverso
Zespół Muzyki Dawnej „Laboratoire de la Musique”
Karolina Jesionek – flet traverso
Justyna Młynarczyk – viola da gamba
Dorota Zimna – klawesyn
w programie: G. Ph. Telemann, J. S. Bach
Inauguracyjny koncert festiwalu przypomni o innej ważnej rocznicy: 250-leciu śmierci Georga Philippa Telemanna. Jego niezwykle obfita twórczość (ponad 3 tys. utworów) tworzy swego rodzaju antologię wszystkich gatunków i form muzycznych tamtych czasów, wprowadzając jednocześnie pierwsze elementy muzycznego klasycyzmu w postaci stylu galant. Do ulubionych ówczesnych instrumentów muzycznych bezsprzecznie należał flet. Dlatego też znany już festiwalowej publiczności bydgoski zespół Laboratoire de la Musique towarzyszyć będzie znakomitemu niemieckiemu wirtuozowi - Michaelowi Schmidt-Casdorffowi. Jest on pierwszym flecistą legendarnej Orkiestry XVIII wieku, założonej przez Fransa Brüggena. Był też wielokrotnie zapraszany przez Alice i Nikolausa Harnoncourta do współpracy z Concentus Musicus Wien.
18 lipca, godz. 19.00, kościół pw. Wniebowzięcia NMP, ul. Kozielska 29
„Bogu najwyższemu chwała - Bach i Luter na dwa klawesyny”
Duet klawesynowy
Aleksandra i Alexander Grychtolik (Niemcy)
w programie: J. S. Bach, W. F. Bach oraz improwizacje na tematy pieśni M. Lutra
Alexander Grychtolik należy do światowej czołówki muzykologów, badających twórczość J. S. Bacha. Jest autorem rekonstrukcji wielu zaginionych dzieł kompozytora, m.in. późnej wersji Pasji według Św. Marka oraz „Köthener Trauermusik” BWV 244a, przygotowanych dla wydawnictw muzycznych Petersa i Breitkopfa. Jest też cenionym znawcą barokowej techniki kompozycji i improwizacji. Pielęgnuje te tradycje, grając w duecie klawesynowym wspólnie z żoną Aleksandrą. Pieśni Marcina Lutra przeniknęły do muzyki wokalnej i instrumentalnej. Stały się nieodłączną częścią liturgii i kanonem w salach koncertowych. Podczas gliwickiego koncertu artyści zaprezentują muzykę Bacha inspirowaną tymi pieśniami, własne improwizacje, a także utwory instrumentalne z kręgu protestanckiego.
19 lipca, godz. 19.30, Kościół pw. Wszystkich Świętych, ul. Kościelna
„Między Niebem a Ziemią”
Nicholas Spanos (Grecja) – kontratenor
„Pandolfis Consort” (Austria)
Ingrid Rohrmoser – skrzypce barokowe, viola da braccio
Elżbieta Sajka-Bachler – viola da braccio, violetta, kierownictwo artystyczne
Günter Schagerl – wiolonczela barokowa
Matthias Krampe – klawesyn
w programie: J. S. Bach, G. F. Handel, G. Ph. Telemann
Po raz drugi wystąpi w Gliwicach ceniony wiedeński zespół „Pandolfis Consort”. Jego nazwa pochodzi od lutnika, prawdopodobnie greckiego pochodzenia, Giuseppego Galieri Pandolfisa, ucznia Nicolo Amatiego, który był twórcą m.in. violi d’ amore, której dwie kopie wchodzą w skład instrumentarium zespołu. Program koncertu wypełnią utwory instrumentalne z wykorzystaniem viol oraz arie z kantat i oper Bacha, Haendla i Telemanna. Zaśpiewa je Nicolas Spanos – fenomenalny grecki kontratenor. Oprócz Pandolfis Consort artysta stale współpracuje z takimi zespołami, jak: Venice Baroque, Les Talens Lyriques, Camerata Salzburg, Clemencic Consort.
20 lipca, godz. 19.00, Ewangelicko-Augsburski Kościół Zbawiciela, ul. Jagiellońska 19A
„Lobe den Herren – Głoś imię Pana”
Mateusz Kowalski – viola da gamba
Zespół Muzyki Dawnej „Perfugium”
w programie: chorały protestanckie oraz ich opracowania na lyra viol
Program koncertu obejmuje korpus chorałów protestanckich (choć melodie sięgają często jeszcze katolickiego średniowiecza) w przepięknych staropolskich tłumaczeniach. Chorałowe śpiewy połączone są z opracowaniami chorałów na lyra-viol - violę da gamba, wykorzystującą różne sposoby nastrojenia poszczególnych strun instrumentu, co zapewnia zróżnicowane możliwości akordowe i zmienia barwowe uwypuklenie różnych tonacji. Opracowania te, służące domowej pobożności, doskonale wplecione zostały w dramaturgię koncertu. Całość tworzy poruszającą chorałową medytację, pełną spokoju, zadumy i szlachetnej prostoty. Usłyszymy m.in. pieśni z polskich zbiorów z czasów renesansu (kancjonał Piotra Artomiusza, Tabulatura Jana z Lublina, utwory Wacława z Szamotuł), kompozycje i opracowania poprzedników Jana Sebastiana (Heinrich Isaack, Johann Crüger) czy wreszcie harmonizacje samego Bacha. Będzie to swego rodzaju muzyczne przejście przez cały rok liturgiczny.
21 lipca, godz. 20.00, kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, ul. Daszyńskiego 2
Recital klawesynowy
Jean Rondeau (Francja) – klawesyn
w programie: J. S. Bach, J. Ph. Rameau, J. N. P. Royer
Nazwisko Jeana Rondeau’a nie wymaga specjalnej rekomendacji. Artysta należy do najbardziej rozpoznawalnych klawesynistów młodego pokolenia. Jest wziętym muzykiem solowym i orkiestrowym oraz kameralistą, chętnie zapraszanym do występów w wielu krajach Europy i Stanach Zjednoczonych. Rondeau łączy pasję poznawczą w odniesieniu do muzyki barokowej, klasycznej i jazzowej z zacięciem filozoficznym i pedagogicznym. W swoich interpretacjach nieustannie odkrywa relacje między różnymi kulturami, formami i dyscyplinami sztuki. Jego światowa kariera rozpoczęła się pięć lat temu. W wieku zaledwie 21 lat został jednym z najmłodszych laureatów Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Brugii. W tym samym roku zajął II miejsce w Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym towarzyszącym LXIV edycji „Praskiej Wiosny”.
22 lipca, godz. 20.00, Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, ul. Daszyńskiego 2
„A due, a tre”
Elżbieta Stefańska – klawesyn
Mariko Kato (Japonia) – klawesyn
Tomasz Potaczek – flet traverso
Anna Śliwa, Maciej Wulw, Beata Nawrocka – skrzypce barokowe
Małgorzata Muzyka - Gołogórska – altówka barokowa
Konrad Górka – wiolonczela barokowa
w programie: J. S. Bach, M. Corrette, W. A. Mozart
Ze względu na ograniczenia dynamiczne instrumentu klawesyn wybierano najchętniej wtedy, gdy miał realizować partię basso continuo - harmoniczną podporę kompozycji. Dopiero z czasem zdarzało się coraz częściej, że jego rola była zdecydowanie bardziej samodzielna. I to nieraz do tego stopnia, że dedykowano mu utwory o charakterze wirtuozowskim. One też zabrzmią podczas koncertu Elżbiety Stefańskiej i Mariko Kato z towarzyszeniem zespołu instrumentów historycznych. Obu artystek także nie trzeba przedstawiać festiwalowej publiczności. Ich występy w Gliwicach są zawsze oczekiwane i przyjmowane niezwykle owacyjnie. Tym razem Elżbieta Stefańska przedstawi obok monumentalnych dzieł bachowskich, jak Koncert na 2 klawesyny C-dur czy V Koncert brandenburski, także muzykę o bardziej rozrywkowym charakterze, czyli Koncert klawesynowy Michela Corrette’a i Sonatę na 2 klawesyny Wolfganga Amadeusza Mozarta. Ten ostatni utwór znalazł się też na najnowszej płycie artystek, wydanej przez wytwórnię DUX, a zatytułowanej Harpsichorduo.
23 lipca, godz. 20.30, kościół pw. Wszystkich Świętych, ul. Kościelna
Koncert oratoryjno-kantatowy
Anna Zawisza – sopran
Helena Poczykowska – alt
Łukasz Wilda – tenor
Dawid Biwo – bas
Estravaganza Consort & Players
Andrzej Zawisza – organy, kierownictwo artystyczne
w programie: J. S. Bach
Zwieńczeniem tegorocznej edycji będzie wykonanie wspaniałych dzieł wokalno-instrumentalnych lipskiego kantora. W wykonaniu krakowskich zespołów Estravaganza Consort & Players usłyszymy dwie bachowskie kantaty: nr 78 „Jesu, der du meine Seele” oraz nr 70 „Wachet, betet”. Dopełnieniem całości będzie jedno z mniej znanych dzieł liturgicznych – Msza Luterańska F-dur BWV 233. Całość poprowadzi od organów Andrzej Zawisza – klawesynista i śpiewak, absolwent Guildhall School of Music and Drama w Londynie, uczeń m.in. Mhairi Lawson i Dame Emmy Kirkby.
Organizatorzy festiwalu:
Klub Inicjatyw Kulturalnych, Miasto Gliwice
Parafia pw. Wszystkich Świętych, Parafia pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, Parafia pw. Wniebowzięcia NMP, Parafia Ewangelicko-Augsburska
Biuro festiwalowe: COK „Perełka” – Gliwice, ul. Studzienna 6, tel. 32 231 55 36, www.kikgliwice.com, czynne od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-18.00.
Bilety na koncerty do nabycia za pośrednictwem portalu www.bilety24.pl oraz w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – Gliwice, ul. Dolnych Wałów 3, tel. 32 231 38 55.
W dniu koncertu sprzedaż biletów wyłącznie w miejscu wydarzenia, godzinę przed jego rozpoczęciem.
Komentarze (0) Skomentuj