"Bachowskie arkady" - tak zatytułowano jeden z koncertów, ale jest to także myśl przewodnia tegorocznej edycji. Organizatorzy prestiżowego, uznanego w Polsce i Europie festiwalu zapraszają słuchaczy do wspólnej wędrówki pod łukami dziejów nowożytnej muzyki, dla których niezłomne oparcie tworzą filary bachowskiego dzieła.
Muzyka lipskiego kantora bez trudu pokonuje przepaść między starym i nowym, świeckim i sakralnym, głębią myśli i rozrywką służącą miłemu spędzaniu czasu. Jest jednoczenie tradycyjna i innowacyjna. Dlatego też dawne instrumenty przemówią językiem XXI wieku, a instrumenty współczesne odkryją nam nowe, zaskakujące oblicze muzyki dawnej. To doskonała okazja, aby kolejny raz przekonać się, jak niedoskonałe są wszelkie próby dzielenia i „szufladkowania” muzyki.
17 lipca, godz. 20.00, kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, ul. Daszyńskiego 2
„Bach w Wenecji”
Olga Pashchenko (Rosja/Holandia)) – klawesyn
w programie: A. Vivaldi, A. Marcello i T. Albinoni w transkrypcjach J. S. Bacha
Koncert inauguracyjny w szczególny sposób przypomni o obchodzonej w bieżącym roku 340. rocznicy urodzin Antonio Vivaldiego. Bach dokonał klawesynowej transkrypcji siedmiu jego koncertów skrzypcowych. Te właśnie kompozycje odegrały decydującą rolę w ponownym odkryciu muzyki Vivaldiego po latach zapomnienia. Z drugiej strony dzieła jego i innych mistrzów weneckich nauczyły Bacha, „jak myśleć muzycznie”. Odegrały tym samym niezwykle istotną rolę w tworzeniu własnego, prawdziwie osobistego stylu.
Bachowskie transkrypcje zabrzmią w wykonaniu Olgi Pashchenko – uczennicy słynnego Alexeia Lubimova. Artystka zaliczana jest do grona najznakomitszych i najbardziej wszechstronnych wykonawców muzyki klawiszowej, od organów i klawesynu po fortepian i fortepian współczesny. Podczas swoich występów zachwyca pełną pasji osobowością, wirtuozerią, bogactwem kolorów i wrażliwością na szeroki i różnorodny repertuar, jaki na przestrzeni wieków napisano na te instrumenty.
18 lipca, godz. 19.30, kościół pw. Wszystkich Świętych, ul. Kościelna
Koncert oratoryjno-kantatowy
Julita Mirosławska – sopran
Jakub Burzyński – kontratenor
Adam Sławiński – tenor
Dawid Biwo – bas
Zespół Muzyki Dawnej „La Tempesta”
Jakub Burzyński – kierownictwo artystyczne
w programie: J. S. Bach, J. Sarwas (prawykonanie)
La Tempesta, jeden z czołowych polskich zespołów muzyki dawnej, gości w Gliwicach po raz drugi. Tym razem przyjeżdża z programem zestawiającym obok siebie dwie czasowo bardzo odległe epoki i konwencje stylistyczne. Jako łącznik wystąpią tu historyczne instrumenty i ekspresja głosu ludzkiego. Obok trzech bachowskich kantat, pochodzących z wczesnego okresu twórczości oraz pierwszych lat lipskich, zabrzmi muzyka Jakuba Sarwasa – gliwiczanina, wybitnego polskiego kompozytora młodego pokolenia.
Usłyszymy prawykonanie jego utworu na kontratenor i zespół instrumentalny, skomponowanego specjalnie dla naszego festiwalu w ramach programu ministra kultury i dziedzictwa narodowego „Zamówienia kompozytorskie”. Ten swoisty pomost przerzucony między epokami będzie próbą zwrócenia uwagi słuchacza na problemy uniwersalne, niezależne od czasu czy szerokości geograficznej. Topos symbolicznej wędrówki w poszukiwaniu własnej tożsamości jest równie bliski muzyce XVIII-wiecznej, jak współczesnej, pisanej tu i teraz, z perspektywy wrażliwości człowieka początku XXI wieku.
20 lipca, godz. 19.00, Ewangelicko-Augsburski Kościół Zbawiciela, ul. Jagiellońska 19A
„Od Piazzy do Piazzolli”
Eugenia Cherkazova (Ukraina) – akordeon
Svitlana Shabaltina (Ukraina) – klawesyn
w programie: G. Piazza, J. S. Bach, L. Boccherini M. Corrette, D. Scarlatti, A. Piazzolla
Klawesyn i akordeon? Trudno chyba znaleźć instrumenty bardziej od siebie oddalone. Zarówno historią, sposobem wydobycia dźwięku, jak i estetyką. Pierwszy z nich, charakterystyczny dla muzyki wieków XVII i XVIII, bywa też chętnie wykorzystywany przez twórców współczesnych. Drugi z kolei to uniwersalny gość wszystkich najważniejszych muzycznych stylów, od klasyki po współczesność i jazz. Stop tak różnych dźwiękowych walorów – klawesyn to instrument szarpany, akordeon zaś pneumatyczny, zbliżony do organów - tworzy zupełnie świeże, niespodziewane brzmienie. Odkrywa to przed wykonawcami rozległe pole do eksperymentów, a słuchaczom umożliwia nowe spojrzenie na znane dzieła, przeznaczone w oryginale na dwa klawesyny czy też klawesyn i orkiestrę.
21 lipca, godz. 20.00, kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, ul. Daszyńskiego 2
„Wirtuozi na dworze króla Polski”
Jolanta Sosnowska (Austria) – skrzypce barokowe
Jan Ziemowit Hutek – obój barokowy
Tomasz Wesołowski – fagot barokowy
Agnieszka Wesołowska – klawesyn
w programie: J. D. Heinichen, A. Vivaldi, G. Ph. Telemann, J. D. Zelenka
Za panowania Augusta II Mocnego Drezno stało się wiodącą europejską metropolią kulturalną baroku. Król utrzymywał wspaniałą orkiestrę, liczącą ponad 40 muzyków wirtuozów. Najwyższej próby umiejętności oczekiwano zarówno od śpiewaków, skrzypków czy klawesynistów, jak i muzyków grających na instrumentach dętych. Tak doskonały zespół inspirował wielu czołowych ówczesnych kompozytorów, czego dowodem jest zachowany do dziś imponujący repertuar, obejmujący prawie 1800 dzieł wszystkich form i gatunków. Program czwartego festiwalowego wieczoru wypełnią utwory kameralne z udziałem skrzypiec, oboju i fagotu, pisane na zamówienie dworu drezdeńskiego, prezentujące zarazem niezwykłe możliwości członków królewskiej kapeli.
22 lipca, godz. 20.30, kościół pw. Wszystkich Świętych, ul. Kościelna
„Bachowskie arkady”
Capella Angelica & Lautten Compagney (Niemcy)
Wolfgang Katschner – kierownictwo artystyczne
w programie: J. S. Bach, G. Dufay, H. Purcell, J. Walter, D. Buxtehude, A. Pärt, J. Tavener
Chorał jest jedną z najstarszych form europejskiej muzyki kościelnej. Zawsze łączył ze sobą przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. W "Bachowskich arkadach" dwa zespoły - wokalny i instrumentalny zgłębiają to połączenie na nowo. Chorały Jana Sebastiana Bacha w częściowo tradycyjnych, częściowo nowych i niecodziennych aranżacjach wchodzą w dialog z dziełami od wczesnego renesansu aż do wieku dwudziestego. Stanowią filary, na których oba zespoły z właściwą im ciekawością i radością eksperymentowania budują nowe dźwiękowe sklepienie. Brzmienie marimby i saksofonu nada mu świeżości i lekkości. Zapraszamy więc na wspólny spacer po skarbcu historii muzyki, która wznosi się między filarami chorału i jest przez nie wspierana.
Dyrektor festiwalu: Piotr Oczkowski
Projekt dofinansowano z budżetu Gliwic oraz ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura – Interwencje 2018.
Dofinansowano ze środków ministra kultury i dziedzictwa narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Organizatorzy festiwalu:
Klub Inicjatyw Kulturalnych, Miasto Gliwice
Parafia pw. Wszystkich Świętych, Parafia pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, Parafia Ewangelicko-Augsburska.
Bilety na koncerty do nabycia za pośrednictwem portalu www.bilety24.pl oraz w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – Gliwice, ul. Dolnych Wałów 3, tel. 32 231 38 55. W dniu koncertu sprzedaż biletów wyłącznie na miejscu, godzinę przed rozpoczęciem.
Komentarze (0) Skomentuj