Papierowe torby, siatki i opakowania wielokrotnego użytku, drewniane sztućce, naczynia czy wiele innych proekologicznych rozwiązań proponują właściciele sklepów i restauracji w Centrum Handlowym FORUM w Gliwicach. Od ponad 4 lat w centrum prowadzony jest projekt edukacyjny „Nie bądź plastik”. Jego celem jest ograniczenie zużycia plastikowych akcesoriów jednorazowego użytku. 3 lipca, kiedy przypada Międzynarodowy Dzień Bez Toreb Foliowych ogłaszamy, że w znakomitej większości naszych sklepów można zrobić zakupy nie narażając środowiska na pojawienie się kolejnych foliówek.
Międzynarodowy Dzień Bez Toreb Foliowych obchodzony jest po to, by zwrócić uwagę ludzi na ten gigantyczny problem. Z szacunków wynika, że co roku na świecie zużywa się 500 miliardów plastikowych torebek jednokrotnego użytku. Według Parlamentu Europejskiego Polak co roku sięga po ok 400 foliówek. Pojawia się pytanie co się potem z nimi dzieje? Niestety większość trafia do środowiska naturalnego, a z raportu Programu Środowiskowego ONZ wynika, że do 2050 roku w oceanach będzie więcej plastiku niż ryb. Edukacja oraz promowanie dobrych zwyczajów w tym zakresie jest więc niezwykle ważna.
- Na szczęście wzrasta świadomość ekologiczna w naszym społeczeństwie. Z naszej strony wspieramy ją promowaniem zastępowania foliówek innymi materiałami, takimi jak papier czy bawełna. Liczba sklepów, które nie pakują w torby plastikowe ciągle wzrasta. W większości torebek foliowych już nie uświadczycie - mówi Alicja Suchańska-Królica, menadżer ds. administracji i marketingu w CH FORUM.
Polacy rzeczywiście coraz częściej chodzą na zakupy z torbami wielokrotnego użytku lub kupując w sklepie wybierają ekologiczne sposoby pakowania sprawunków. To cieszy, bowiem foliówka rozkłada się od 100 do 500 lat. Porzucona stanowi śmiertelne zagrożenie dla zwierząt. W Centrum Handlowym FORUM od 4 lat uwagę klientów w tym zakresie zajmuje się poprzez informacje m.in. na plakatach, banerach i naklejkach oraz w kanałach komunikacji internetowej. Dowiadują się oni również o wielu rozwiązaniach stosowanych przez sklepy w CH FORUM, wpisujących się w ideę kampanii. „Nie bądź plastik” to akcja ogólnopolska, która zakłada zwiększenie świadomości klientów centrów o zagrożeniach wynikających z nadmiernego korzystania z plastikowych opakowań i akcesoriów. Udowadnia ona, że używanie jednorazowych słomek, wieczek i toreb wcale nie jest konieczne. Przy wsparciu polskiego oddziału WWF inicjatorzy kampanii opracowali listę dobrych praktyk, które klienci centrum mogą wdrożyć od zaraz i w ten sposób przysłużyć się środowisku i sobie samym. Każdego dnia tony plastiku lądują w morzach, lasach i na przepełnionych wysypiskach. O skali zjawiska i jego konsekwencjach dla środowiska organizatorzy kampanii informują na dedykowanej jej stronie: dontbeplastic.com. Koncepcję kreatywną i materiały graficzne do kampanii przygotowała Firma Reklamowa Kuc, w ramach swojej polityki biznesu społecznie odpowiedzialnego. Kampania ma charakter otwarty, a zainteresowane firmy mogą uzyskać nieodpłatnie dostęp do jej materiałów.
- Prowadząc kampanię „Nie bądź plastic” już od 4 lat przekonujemy klientów do zmiany nawyków. Jesteśmy też zadowoleni, że poza podnoszeniem świadomości pojawiają się kolejne rozwiązania jakie wchodzą w nasze nawyki. Przykładowo od wielu lat hipermarket Carrefour umożliwia zakupy do pojemników własnych, przynoszonych przez klientów. Można też zabrać jeden z kartonów, które są wyłożone przy wejściu – tłumaczy Patrycja Duczmal, dyrektor CH FORUM Gliwice.
Marki idą jeszcze dalej, bowiem przykładowo w 4F można oddawać używane ubrania, które są przetwarzane do ponownego użytku. Klienci w zamian dostają kod rabatowy na kolejne zakupy. W CCC za oddanie starych butów również można dostać 10 zł do wykorzystania podczas zakupów powyżej 100 zł. W H&M, House, KappAhl i Intimissimi również można liczyć na upusty w zamian za zwróconą, używaną odzież. Mohito, Sinsay i Cropp Town nie dają nic w zamian, ale przyjmują zużyte produkty. W RTV Euro AGD można oddawać zużyte baterie i sprzęt elektroniczny, które idą do utylizacji. Również w strefie gastro FORUM, na poziomie +1, restauratorzy stopniowo rezygnują z plastikowych opakowań i akcesoriów, zastępując je biodegradowalnymi odpowiednikami. W wielu miejscach plastikowe elementy, takie jak na przykład wieczko do kubka wydawany jest tylko na życzenie klienta.
Zarządca CH FORUM po raz kolejny zebrał od wszystkich restauracji, sklepów i salonów informacje o tego rodzaju dobrych praktykach i prezentuje je na plakatach oraz w innych materiałach kampanijnych na terenie obiektu.
Zmieniaj świat na lepszy razem z FORUM!
O CENTRUM HANDLOWYM FORUM W GLIWICACH
FORUM: centrum handlowo-rozrywkowe o pow. handlowej 43.000 mkw., położone w ścisłym centrum Gliwic. W 2017 r. obiekt przeszedł gruntowną modernizację części wspólnych i pasażu, pojawiły się także nowe ciągi komunikacyjne i rozwiązania funkcjonalne. Wśród około 120 najemców CH FORUM są renomowane marki modowe i z sektora „zdrowie i uroda”, w tym m.in.: C&A, Deichmann, Douglas, Half Price (Grupa CCC), H&M, KappAhl, New Yorker, Reserved, Rossmann, Sephora, SuperPharm. Inne branże także reprezentowane są przez wiodące marki: RTV Euro AGD, Pepco, Empik, Martes Sport, Smyk, TEDi, DUKA, Home&You. Część rozrywkowa CH FORUM to m.in. 13-ekranowe kino Cinema City – jedyny multipleks w Gliwicach, klub fitness Interfit Club, a także Bajkowy Labirynt – Centrum Rozrywki. W strefie restauracyjnej o oryginalnej architekturze i stylistyce, najemcy oferują dania różnych kuchni i stylów. Strefa jest przyjazna pupilom i ma wydzielone miejsce dla posiadaczy zwierząt. W centrum pod nazwą Biblioforum działa - jedna z nielicznych w Polsce - filia miejskiej biblioteki publicznej.
Właścicielem CH FORUM w Gliwicach jest DEKA Immobilien GmbH; zarządcą: MVGM, jedna z czołowych w Europie firm w obszarze zarządzania nieruchomościami.
Materiał partnera
Komentarze (0) Skomentuj