Pierwszy polski autonomiczny minibus od prawie dwóch tygodni wozi pasażerów po kampusie Politechniki Śląskiej. Projekt powstał przy współpracy naukowców Politechniki Śląskiej z gliwicką firmą Blees. BB-1 cieszy się sporą popularnością – w ciągu kilkunastu dni przejechało się nim ponad tysiąc osób.   

-Historia dzieje się na naszych oczach – przyznali wspólnie uczestnicy konferencji prezentującej pierwszy polski minibus autonomiczny na Politechnice Śląskiej, który od 20 listopada jest testowany w kampusie. Ten niezwykły pojazd powstał dzięki współpracy naukowców Politechniki Śląskiej z firmą Blees. Zaczęło się w 2019 roku od spotkania przedstawicieli firmy z dziekan wydziału Mechanicznego Technologicznego. To wtedy zaprezentowano projekt BB-1. 

- Trzeba wiedzieć, że wszystkie elementy tego pojazdu są produkowane z surowców wydobywanych na całym świecie przez inżynierów górnictwa, to one stanowią podstawę budowy m.in. silników i systemów sterowania – powiedział prof. dr hab. inż. Arkadiusz Mężyk, rektor Politechniki Śląskiej i zaznaczył, że teren kampusu jest otwarty dla wszystkich, którzy chcą spotkać się na żywo z nowoczesną technologią.

 -Zapraszamy wszystkich mieszkańców do przetestowania, do przejażdżki busem – nie tylko tych, którzy znają możliwości nowoczesnych technologii, ale także tych, którzy jeszcze się boją zaufać takim rozwiązaniom. Opinie wszystkich pasażerów są dla nas bardzo ważne – powiedziała dr hab. inż. Anna Timofiejczuk – prof. PŚ, dziekan Wydziału Mechanicznego Technologicznego, która nadzorowała współpracę naukowców Politechniki Śląskiej z firmą Blees. Rolą naukowców Politechniki Śląskiej pod kierownictwem prof. Piotra Przystałki w tym projekcie było przygotowanie algorytmów i stanowiska zdalnego operatora.

Przedstawiciele firmy Blees nie mają wątpliwości, że autonomiczny bus jest pojazdem przyszłości, który każdy powinien zobaczyć na własne oczy.
 - Autonomiczny bus będzie odpowiedzią na wiele problemów, z którymi  dziś   boryka się  komunikacja publiczna  - to m.in. deficyt kierowców, czy wysokie koszty operacyjne. Dostępny i wygodny transport publiczny to także pozytywny wpływ na środowisko, ale też poprawa jakości życia mieszkańców, więc pokładamy wielkie nadzieje w naszym projekcie i w tych testach. Aby BB-1 mógł się bezpiecznie poruszać na trasach w Polsce istotny jest jeszcze jeden element, konieczność dostosowania przepisów ruchu drogowego, jeśli będzie zainteresowanie busem, jest szansa na szybsze wprowadzenie rozwiązań w tym zakresie – powiedziała Martyna Wiśniowska – CEO firmy Blees.
Nadzieje w nowym środku komunikacji widzą też samorządowcy. - Od lat rozwój Gliwic opieramy o współpracę złotego trójkąta, czyli nowoczesnych przedsiębiorców, naukowców z Politechniki Śląskiej i władzy samorządowej. Dzięki temu osiągamy duże sukcesy i to czego dzisiaj jesteśmy świadkami, to właśnie produkt, który jest efektem takiej współpracy. Cieszymy się, że nowoczesny produkt, autonomiczny bus, który powstał przy udziale naszych przedsiębiorców z firmy Blees i naszych naukowców, jest testowany właśnie w Gliwicach – podkreślił Adam Neumann, prezydent Gliwic.

Testy autonomicznego minibusa potrwają do połowy grudnia. Pasażerowie mogą się przejechać busem wzdłuż ulicy Akademickiej od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 16.
 

Galeria

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj