Studenci Politechniki Śląskiej przedstawili  projekty badawcze, które otrzymały dofinansowanie w ramach "Studenckich Grantów Badawczych Europejskiego Miasta Nauki". 

Program „Studenckie Granty Badawcze Europejskiego Miasta Nauki” ma na celu wspieranie studentów zainteresowanych prowadzeniem własnych badań naukowych, a  obejmuje granty badawcze dla studentów, którzy będą zgłębiać zainteresowania naukowe w ramach dyscyplin naukowych Politechniki Śląskiej. 

Projekty realizowane w ramach programu dotyczą zarówno podstawowych badań naukowych, jak i aplikacji praktycznych w różnych obszarach życia społecznego i gospodarczego, które wpisują się w przynajmniej jedną ścieżkę Europejskiego Miasta Nauki 2024 tj.:
Klimat i środowisko
Zdrowie i jakość życia
Przemysły przyszłości
Innowacje społeczne
Dziedzictwo przemysłowe i kulturowe
Kreacja i krytyka

Spośród przysłanych wniosków komisja konkursowa przyznała dofinansowanie następującym projektom:

Aplikacja parkingowa „sPotter” – wpisująca się w ścieżkę Innowacje społeczne,

Mikroplastik a motoryzacja – wpisująca się w ścieżkę Klimat i środowisko,

Monitorowanie tętna, przewodnictwa skóry i sygnałów EEG z wpływem autonomicznych sygnałów odpowiedzi meridianów czuciowych (ASMR). Rozwój systemu sensorycznego i analiza danych poprzez inteligentne rozwiązania – wpisująca się w ścieżkę Zdrowie i jakość życia,

Określenie aktywności i stabilności liazy hydroksynitrylowej (HNL) immobilizowanej w mikroreaktorze strukturalnym – wpisująca się w ścieżki Zdrowie i jakość życia oraz Przemysły przyszłości, 

Opracowanie technologii wytwarzania spersonalizowanej ramy roweru z kompozytów węglowo-epoksydowych (CFRP), zwłaszcza dla osób z niepełnosprawnościami – wpisująca się w ścieżkę Zdrowie i jakość życia,

Wszyscy studenci biorący udział w projektach, zgodnie przyznali, że ich badania będą kontynuowane lub są częścią większych projektów, które będą rozwijane w przyszłości.

-Pomysł wziął się z tego, że zgłosiła się do nas grupa studentów pasjonatów rowerów z panem Mateuszem na czele i pojawiła się taka koncepcja, aby zbudować rower, który będzie spersonalizowany. Więc poszliśmy w kierunku  roweru  wspomaganego elektrycznie i  wytworzonego  w nowej technologii, która pozwoli projektować takie rowery na zamówienie konkretnego klienta tak, żeby był usatysfakcjonowany. Oczywiście w założeniu projektu chcieliśmy stworzyć projekt z szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami, gdyż one w klasycznych rowerach mają problem z poruszaniem się  - powiedział Grzegorz Gembalczyk, opiekun projektu dotyczącego opracowania technologii wytwarzania spersonalizowanej ramy roweru z kompozytów węglowo-epoksydowych (CFRP), zwłaszcza dla osób z niepełnosprawnościami – wpisująca się w ścieżkę Zdrowie i jakość życia, 
 

- Najprościej rzecz ujmując nasz projekt dotyczył stworzenia korzystnej metody unieruchomienia enzymu, który ma zastosowanie w reakcjach, które wytwarzają nam półprodukt farmaceutyczny - powiedział Marcin Jabłoński, realizator projektu badawczego, dotyczącego określenie aktywności i stabilności liazy hydroksynitrylowej (HNL) immobilizowanej w mikroreaktorze strukturalnym 
 

- Często jest tak, że słysząc deszcz uderzający o parapet zaczynamy powoli usypiać czy relaksować się. Właśnie szum deszczu czy szum morza należy do grupy szumów ASMR, które badaliśmy w naszym projekcie. My się skupiliśmy na pomiarze tętna, saturacji i częstotliwości danego sygnału, która częstotliwość w tym sygnale jest przeważające. Dzięki temu w późniejszym etapie jest możliwości, że będziemy nie tylko sprawdzać reakcje organizmu na samą daną częstotliwości, ale również wplatać tą konkretną częstotliwość do innych utworów i szumów, aby wywołać konkretne uczucie odprężania i relaksu.” - podsumował Piotr Klonowski, pomysłodawca projektu związnego z monitorowaniem tętna, przewodnictwa skóry i sygnałów EEG z wpływem autonomicznych sygnałów odpowiedzi meridianów czuciowych (ASMR). 
 

- Stworzyliśmy aplikację parkingową, którą nazwaliśmy sPotter. Ta aplikacja powstała przez fakt, że byliśmy na zajęciach z umiejętności miękkich i tam wymyślaliśmy problem, z którym mogą spotykać się ludzie w życiu codziennym. Wpadliśmy na pomysł, że ludzie codziennie jadą do pracy i napotykają problem z miejscem parkingowym, często tracąc sporo czasu na znalezienie go. Aby zapobiec temu problemowi, stworzyliśmy właśnie aplikację, która będzie pokazywać, jakie jest zapełnienie parkingów w Gliwicach. Jest to prosta, intuicyjna aplikacja tak, aby każdy mógł z niej swobodnie korzystać” - powiedziała Martyna Przybylska z projektu aplikacji parkingowej „sPotter” 

 - Celem naszego projektu było zbadanie wód z kanalizacji, studzienek kanalizacyjnych oraz gleb przy drogach pod względem znajdowania się tam śladów opon z samochodów (cząstek mikroplastiku). Okazało się, że liczba cząsteczek mikroplastiku z opon nie była tak duża, jak nam się wcześniej wydawało, że będzie. Było w próbkach dużo włókien oraz tworzyw sztucznych, które będziemy dalej identyfikować i badać.” - podsumowała Kinga Podmostko z projektu Mikroplastik a motoryzacja 

Prezentacja posterów odbyła się podczas Konferencji Kół Naukowych w Centrum Edukacyjno-Kongresowe Politechniki Śląskiej. 
Projekt „Studenckie Granty Badawcze Europejskiego Miasta Nauki”, został dofinansowany przez GZM. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. W ramach projektów dokonano zakupów niezbędnych do ich realizacji.

(mat.pras. Politechnika Śląska)

Galeria

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj