Ponad 53 mln zł z Funduszy Europejskich na projekty służące rozwojowi potencjału dydaktycznego kadry akademickiej, w kontekście wyzwań przyszłości, przekaże uczelniom Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Politechnika Śląska na ten cel otrzyma blisko 2 miliony złotych. 

NCBR rozstrzygnęło konkurs „Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadry realizującej dydaktykę”, ogłoszony w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS). W jego efekcie 21 uczelni z całej Polski poprowadzi projekty, dzięki którym nauczyciele akademiccy i doktoranci podniosą lub wzmocnią swoje umiejętności, zwłaszcza dydaktyczne, w zakresie zielonej i cyfrowej transformacji. Jednym z laureatów konkursu jest Politechnika Śląska, która na ten cel otrzyma niemal 2 miliony złotych. 

Projekt „Politechnika Śląska uczelnią wspierającą kadrę w drodze do doskonałości” w największym stopniu wpisał się w wymagania konkursowe, zajmując pierwsze miejsce wśród projektów wybranych do dofinansowania pod względem liczby uzyskanych punktów. Za realizację tego projektu odpowiedzialny jest doświadczony zespół pracowników uczelni, powołany przez prof. Marka Pawełczyka, prorektora ds. nauki i rozwoju.

Projekt skierowany jest do pracowników zatrudnionych na Politechnice Śląskiej na stanowiskach dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych oraz doktorantów kształcących się̨ we Wspólnej Szkole Doktorów Politechniki Śląskiej, prowadzących zajęcia ze studentami. To łącznie 230 osób zainteresowanych podnoszeniem swoich kompetencji i kwalifikacji.
– Dla zapewnienia wysokiego poziomu kształcenia w systemie szkolnictwa wyższego niezbędne jest odpowiednie przygotowanie merytoryczne i dydaktyczne kadry zaangażowanej w prowadzenie dydaktyki, realizującej zajęcia ze studentami, w tym również doktorantów. Konieczność wzbogacania kwalifikacji i kompetencji kadry wynika ze stale postępujących zmian, ewolucji wiedzy i konieczności adekwatnego reagowania na m.in. zmiany klimatyczne, kurczące się zasoby planety, rozwój społeczny i gospodarczy, który przekłada się na ekspansywny postęp sektorów tzw. wysokich szans (IT, energetyki). Adekwatnie wyposażona w kompetencje kadra powinna dysponować najnowszą wiedzą i praktycznymi umiejętnościami, jak również odpowiednimi kwalifikacjami, które przełożą się na jakość kształcenia studentów, a tym samym rozwój gospodarki, zielonej i cyfrowej transformacji – powiedziała dr n. społ. Anna Waligóra, adiunkt w Katedrze Inżynierii Produkcji na Wydziale Organizacji i Zarządzania PŚ, kierownik projektu.

Celem projektu „Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadry realizującej dydaktykę” jest udoskonalenie jakości kształcenia w ciągu dwóch lat.
– W ostatnich latach Politechnika Śląska wprowadziła zmiany w obrębie uczelni, koncentrujące się na polepszeniu infrastruktury, integralności systemowej i sprawności organizacyjnej. Wprowadzone zmiany, jak również rozwój nowych technologii, wzrost znaczenia zielonej i cyfrowej transformacji oraz zachodzące przeobrażenia ekonomiczne i społeczne, w tym te związane z nowymi generacjami pokoleń studentów, skutkują koniecznością ciągłego wzbogacania kierunków studiów i procesu kształcenia poprzez systematyczne podnoszenie kompetencji i kwalifikacji kadry dydaktycznej Uczelni. Zarówno pracownicy, jak i doktoranci Politechniki Śląskiej zgłosili duże zainteresowanie tymi działaniami – zaznacza dr Anna Waligóra.
Politechnika Śląska jako Uczelnia Badawcza intensywnie angażuje się w innowacje zorientowane na procesy kształcenia i podnoszenia kompetencji. W ostatnich latach w ramach realizowanych z sukcesami wielu projektów Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, na uczelni wdrożono liczne narzędzia i formy podnoszące kompetencje i kwalifikacje kadry, właśnie dzięki wsparciu NCBR. Projekty te zostały uznane przez władze uczelni za projekty strategiczne, które są jedną z kluczowych podstaw rozwoju uczelni.

– Fundamentem definiującym uczelnię publiczną są jej pracownicy, stanowiący nieoceniony kapitał ludzki wpływający na wiele aspektów, m.in. na wartość przyszłych pokoleń, poprawę jakości życia czy wzrost ekonomiczny kraju. Integralny i trwały rozwój uczelni przekładający się na rozwój państwa, możliwy jest poprzez ciągłe i stałe podnoszenie kompetencji kadry dydaktycznej jako odpowiedź na zmiany zachodzące w turbulentnym otoczeniu zewnętrznym oraz mające miejsce wewnątrz organizacji. Przeprowadzona analiza potrzeb wykazała, że pracownicy dydaktyczni są chętni do podnoszenia swoich kompetencji oraz mają potrzebę ciągłego rozwoju wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy w kierunku profesjonalizacji – dodaje dr Waligóra.  
Zmiany wynikające z wprowadzania nowych i modyfikowanych kierunków studiów na Politechnice Śląskiej dostosowanych do rozwoju gospodarki, potrzeb zielonej i cyfrowej transformacji spowodowały, że pracownicy i doktoranci Politechniki Śląskiej zetknęli się z nowymi wyzwaniami związanymi z kształceniem studentów oraz koniecznością uzupełnienia powstałej luki kompetencyjnej.  
– Potwierdza to opracowana diagnoza potrzeb pracowników i doktorantów uczelni. W wyniku badań zidentyfikowano chęć podniesienia kompetencji lub uzyskania kwalifikacji poprzez studia podyplomowe, w tym specjalistyczne i prestiżowe MBA, łączące elementy zarządzania, ekonomii i finansów, przedsiębiorczości oraz komunikacji i marketingu z ukierunkowaniem na konkretne branże – powiedziała dr Anna Waligóra.

W wyzwania rozwojowe polskiej gospodarki wpisują się także planowane w projekcie krajowe oraz zagraniczne staże i wizyty studyjne, których celem jest podniesienie kompetencji dydaktycznych i merytorycznych pracowników oraz doktorantów przez zapoznanie ich z realnymi problemami i rozwiązaniami w przemyśle i biznesie. W ten sposób będą mogli dostosowywać swoje zajęcia dydaktyczne do aktualnych problemów przemysłowych i biznesowych zorientowanych na nowoczesne procesy produkcyjne i technologiczne, związane z zarządzaniem produkcją, gospodarką obiegu zamkniętego oraz transformacją gospodarki cyfrowej i zielonej.
(JS/Pol Śl)

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj