Niedawno w Łabędach rozpoczęła się ogromna inwestycja, która zmieni układ drogowy w tym mieście. Jej zakres jest na tyle duży, że bez wątpienia wpłynie na jakość życia mieszkańców w najbliższych kilku latach.

Prace budowlane są dużym problemem dla lokalnych przedsiębiorców, do których dojazd jest utrudniony, a czasem wręcz niemożliwy. Wśród nich jest cukiernia Klapec, która mimo początkowych obietnic, straciła możliwość korzystania z letniego ogródka. Relaks przy kawie i lodach bez wątpienia utrudnia także wszechobecny hałas i brud. Właściciele trzech firm, które znalazły się w oku cyklonu budowy, proszą o pomoc.

Klienci rezygnują

Na spotkanie zaprosiły nas trzy firmy – Cukiernia Klapec, Dworzec Antyki i Usługi Krawieckie ONA STYL. Są sąsiadami, połączyło ich to, że mocno związani są z lokalną społecznością i z niej wyrośli. Teraz jednym głosem mówią o problemach jakie nastręcza im tocząca się w Łabędach budowa. I o obawach o przyszłość, jakie ze sobą niesie. - Odkąd wyłączona została z ruchu ul. Główna, wiele osób myśli, że jesteśmy zamknięci i już tu nie prowadzimy działalności. Inni klienci przyznają, że nie starcza im cierpliwości na stanie w korku, by się do nas dostać. Ludzie po prostu odpuszczają. Jedna z klientek dzwoniła do mnie przerażona, bo pod wiaduktem niemal staranowało ją duże auto. Nie zajechała już do nas, pojechała dalej – mówi Sylwia Nikodon, współwłaścicielka cukierni.

Pani Iwona Swoboda, świadcząca usługi krawieckie, ma podobne przemyślenia. Dzwoniła do niej klientka, którą pracownicy budowy przegonili z drogi, gdy szła po odbiór uszytych ubrań. Co więcej, na środku wjazdu do wielorodzinnego budynku, w którym pani Swoboda prowadzi działalność gospodarczą i w którym mieszkają także osoby starsze, postawiono słup energetyczny. Po tym, jak opublikowaliśmy przesłane przez nią zdjęcie na naszym facebookowym profilu, budowlańcy wykonali dla niej wjazd z boku drogi.
- Sama droga dojazdu do firmy to zbyt mało, potrzebujemy miejsca parkingowego dla pracowników i klientów. Miasto zaproponowało teren pod ogródek po wykonaniu inwestycji, jednak musimy przetrwać do zakończenia budowy. Zależy nam na tym, żeby prowadzić działalność w Łabędach i tu obchodzić kolejne urodziny. Nie chcemy myśleć o zwolnieniach i zamknięciach. Liczymy na to, że Miasto pomoże – dodaje właścicielka Klapca.

Obiecanki cacanki

Właściciele firm, z którymi rozmawiam, liczą na to, że obecne władze Gliwic pochylą się nad ich problemem. Choć nie wszystkie dotychczasowe doświadczenia są dobre. Rok temu w styczniu obiecano firmie Klapec, że letni ogródek, który sąsiaduje z cukiernią, stanie się placem budowy dopiero za dwa lata. W listopadzie pojawili się na nim pilarze i klimatyczne miejsce obrócili w perzynę. W sezonie, w którym od lat miejsce to tętniło życiem, wieloletni klienci zamiast stolików w cieniu starych drzew zastaną koparki, hałas i błoto. Dlatego Sylwia i Paweł, właściciele Klapca, chcieliby na czas budowy przenieść się w inne miejsce. Zależy im jednak na tym, by nadal znajdowało się na terenie Łabęd. Próbowali nawet rozmawiać z urzędnikami o możliwości wydzierżawienia terenu, na którym mogliby postawić tymczasowy kontener i wokół którego mogliby rozstawić stoliki., jednak miasto na chwilą obecną nie dysponuje takim terenem w okolicy - tak przekazano właścicielom.
Jak podkreślają, mogliby wydzierżawione miejsce dzielić z firmą usługową Iwony Swobody. Natomiast w przypadku sklepu z antykami, rozwiązaniem byłoby zapewnienie swobodnego dojazdu, również dużych samochodów dostawczych.

- Do mnie dotrzeć muszą przede wszystkim transporty, a że moim asortymentem są duże gabaryty, dowożone są często nawet 7,5-tonowymi samochodami – mówi Piotr Szymczyk, właściciel firmy Dworzec Antyki. – Dla takich pojazdów niezbędny jest nie tylko odpowiednio szeroki dojazd, ale także mapka informująca o tym, jakimi drogami mogą się do mnie dostać – dodaje.
Moi rozmówcy podkreślają, że są „lokalsami”. Ich klientami również są w głównej mierze mieszkańcy Łabęd.
- Nie myśmy przyszli do tej inwestycji, tylko inwestycja przyszła do nas. Chcielibyśmy zatem, żeby inwestorzy i wykonawcy bardziej liczyli się z naszymi firmami – podsumowują spotkanie.

Adriana Urgacz-Kuźniak

Mariusz Kopeć, rzecznik prasowy prezydent Katarzyny Kuczyńskiej-Budki, odpowiada:
Pod koniec 2024 r. odbyło się spotkanie przedstawicieli Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach (ZDM) oraz firmy Klapec Sp. z o.o., której działalność zostanie dotknięta planowaną rozbudową układu drogowego w obrębie stacji kolejowej Gliwice – Łabędy. Celem spotkania było omówienie szczegółów rozpoczętej inwestycji drogowej oraz identyfikacja ewentualnych trudności, które mogą wystąpić w trakcie realizacji tej inwestycji. Wśród poruszonych kwestii znalazły się również trudności, jakie firma Klapec napotkała w związku z poszukiwaniem alternatywnej lokalizacji dla prowadzenia działalności gospodarczej, usytuowanej w rejonie planowanej inwestycji drogowej.
Przedstawiciele firmy Klapec zgłosili, że mimo prób znalezienia alternatywnej lokalizacji, napotkali trudności natury formalnej związanej z uzyskaniem opinii Wydziału Planowania Przestrzennego. Została podjęta decyzja o ponownym rozpoznaniu tej kwestii przez ZDM. Firma Klapec wskazała również preferowaną lokalizację dla tymczasowego obiektu gastronomicznego – teren przy zbiegu ulicy Przyszowskiej i ulicy Wolności.
W odpowiedzi na korespondencję dotyczącą możliwości lokalizacji kontenerowego budynku lodziarni na działce nr 436/7, Wydział Planowania Przestrzennego poinformował, że nie ma możliwości zrealizowania takiego projektu na tym terenie. Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (m.p.z.p.), teren ten jest przeznaczony na zieleń, bez możliwości realizacji programu usługowego w nowych budynkach. Ponadto, plan wprowadza zakaz lokalizacji budynków w obszarze oznaczonym symbolem 4ZP. Analogiczne stanowisko zostało przyjęte wobec skweru przy ul. Narutowicza, który również znajduje się na terenie 4ZP, co uniemożliwia realizację budynków usługowych na tym terenie.
Podobnie sytuacja przedstawia się dla dalszej części ulicy Narutowicza, gdzie po południowej stronie ulicy znajduje się teren zieleni oznaczony w planie symbolem 8ZPE. Na tym terenie również obowiązuje zakaz lokalizacji budynków. Jedyną możliwością lokalizacji punktu gastronomicznego w tym obszarze jest zmiana planu zagospodarowania przestrzennego, która wprowadzi funkcję usługową na tych terenach. Obecnie trwają prace projektowe mające na celu wprowadzenie odpowiednich zmian w planie.
Ważnym punktem spotkania była również kwestia dojazdów na czas budowy. ZDM zapewnił, że Wykonawca robót ma obowiązek zapewnić dojazd do posesji przez cały okres trwania inwestycji. W związku z prowadzoną równocześnie inwestycją kolejową, przedstawiciele firmy Klapec zapytali o ewentualny hałas związany z prowadzonymi pracami, jednakże zapewniono ich, że na każdym etapie budowy zostaną podjęte odpowiednie środki łagodzące niedogodności dla mieszkańców i przedsiębiorców.
Kierownik robót budowlanych przedstawił również przewidywany harmonogram inwestycji. Warto zaznaczyć, że budowa układu drogowego w tym rejonie potrwa do końca 2027 roku, a w pierwszej kolejności realizowane będą prace związane z budową drogi tymczasowej. Z kolei na przełomie 2025 i 2026 roku planowane są prace w obrębie cukiernio-kawiarni firmy Klapec, które obejmą budowę parkingu.
Strony spotkania uzgodniły, że w przypadku uzyskania nowych informacji, zostaną zorganizowane kolejne konsultacje, mające na celu wypracowanie dalszych rozwiązań i podjęcie decyzji w sprawie dalszego rozwoju sytuacji.
Zostanie również poruszona kwestia przyszłości budynku przy starej nastawni oraz możliwości poszerzenia terenu pod ogród gastronomiczny w najbliższym spotkaniu z przedstawicielami PKP PLK S.A.
Inwestycja związana z rozbudową układu drogowego w Gliwicach-Łabędach stanowi kluczowy element poprawy infrastruktury komunikacyjnej w tym rejonie. Pomimo trudności napotkanych przez przedsiębiorców, w tym firmę Klapec, związanych z działalnością gospodarczą, strony spotkania wyraziły wolę współpracy i podejmowania dalszych działań, które pozwolą zminimalizować negatywne skutki budowy.
 

Galeria

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj